Thursday, June 19, 2008

Banyak Sangat Nak Ditulis

I


Dipetik dari KLpos:

Ali Rustam gesa MP BN tolak usul
Oleh Bernama
Khamis, 19 Jun 2008

MELAKA: Semua anggota Parlimen Barisan Nasional (BN) perlu menolak usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang dijangka dibentangkan pada sesi Parlimen Isnin ini, kata Naib Presiden Umno Datuk Seri Mohd Ali Rustam.

Beliau berkata semua anggota parlimen BN perlu mempertahankan Perdana Menteri yang juga Pengerusi BN.

"Tindakan untuk mengemukakan usul tidak percaya kepada Perdana Menteri di parlimen (dijangka Isnin ini) adalah satu tindakan yang tidak bertanggungjawab dan tidak demokratik," katanya dalam kenyataan di sini hari ini sebagai mengulas kenyataan Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Yong Teck Lee hari ini bahawa partinya telah hilang kepercayaan terhadap Abdullah dan dua anggota parlimennya Eric Majimbun (Sepanggar) dan Datuk Dr Chua Soon Bui (Tawau) akan menyokong usul itu.

Mohd Ali yang juga Ketua Menteri Melaka berkata "Yong Teck Lee dan SAPP perlu dipecat daripada menjadi anggota BN".


Aduyaiii..(pinjam Nabil Raja Lawak punya tagline), sekarang ni, siapa yang tidak demokratik dan tidak bertanggungjawab? Bukankah dalam pengamalan sistem Demokrasi Berparlimen ini, sesiapa dalam Parlimen jua berhak menyuarakan pendapatnya, dah MP-MP Sabah itu rasa Pak Lah tak boleh nak beri apa yang mereka tuntut, mereka berhak menuntut hak mereka kembali, bukankah itu amalan demokrasi? Yang kau suruh-suruh, paksa-paksa, minta-minta orang lain supaya jangan sokong tu apa ke halnya? Itu bukan demokrasi, itu demokrasi terpimpin kepala hotak kau (macam dalam cerita P Ramlee daa..) Lu fikirlah sendiri!

Aku memang berbulu dengan mamat bernama Ali Rustam ni, sejak malam keputusan PRU12 Mac lalu. Angkuh lagi sombong. Tak boleh terima betul aku dengan orang semacam ini.


II

Demam EURO 2008 sudah sampai ke tahap-tahap genting. Malam ini perlawanan suku akhir akan bermula dengan Portugal bertemu Jerman. Jerman ini bekas pasukan kegemaran aku, dengan corak bolasepak macho dengan rembatan-rembatan deras dari jarak jauh, tetapi sekarang aku sudah beralih arah menyokong pasukan Belanda, atas satu sebab saja, aku ada dua jersi Belanda Home dan Away made in Siam dalam simpanan aku. Hehehe...

Namun begitu, kepada penyokong-penyokong Selangor, musim depan kita akan beraksi dalam AFC Cup kerana berjaya melangkah ke Akhir Piala FA mengiringi Juara Liga Super Kedah yang akan diadakan pada Sabtu ini. Dalam kemeriahan menonton bolasepak antarabangsa, janganlah terlupa pasukan tempatan, khasnya buat Penyokong Merah Kuning hadirlah beramai-ramai ke Stadium Shah Alam hari Sabtu ini. Datang dengan rakan taulan, keluarga, anak beranak, saudara mara kita kasi tenggelam suara fan Hijau Kuning! Yeahhhh!!

III

Kenaikan bahan api memang dirasakan oleh semua lapisan masyarakat. Yalah, bagi sesiapa yang memandu kereta Wira misalnya, kalau dulu isi RM30, dari takuk E pun sudah boleh mencecah setengah tangki, tapi sekarang betapa sakitnya hati melihat kiraan di pam, isi RM 30 hanya dapat 11 liter sahaja, tengok pada gauge, jarum hanya naik sedikit, kalau isi dari paras E, suku tangki pun tidak dapat dicecah. Bayangkan sekarang betapa kecilnya RM50 di dalam simpanan saku anda. Itu baru lihat dari segi kenaikan harga petrol, kita sedia maklum dan tahu, naik saja harga bahan api, pasti dan seyakinnya pasti (macam lagu Iris pulak) harga keperluan sudah pasti naik dengan kadar yang sesegera mungkin.

Pengguna dan rakyat sudah tentu marah, tetapi kita mahu marahkan siapa? Peniaga runcit? Mereka adalah peniaga, dan mana ada peniaga di dunia ini sanggup rugi? Apabila pemborong menghantar barang ke kedai runcit mereka dengan kadar harga yang baru yang lebih tinggi takkan lah peniaga runcit ini mahu menggunakan harga lama? Itu belum lagi pekedai-pekedai runcit di bandar-bandar yang terpaksa bersaing dengan pasaraya-pasaraya borong yang lebih canggih dan berpendingin hawa itu. Off topik pula, maafkan saya...heh.

Rakyat mahu marah, tapi marah pada siapa? Petronas? Apakah Petronas berkuasa menentukan harga yang dijualnya di pasaran? Siapakah yang menentukan harga bahan api di pam-pam seluruh negara?

Budak tadika pun boleh jawab sekarang ni soalan tadi, sudah tentulah Pak Lah yang tentukan dengan geng-gengnya yang bermesyuarat di Putrajaya.

Tapi sebelum marah, kita perlu halusi kemarahan kita tadi, supaya kemarahan kita itu bukanlah sekadar marah yang penuh emosi yang meluap-luap, tetapi kita fikir apakah matlamat utama kemarahan kita itu? Jika sekadar emosi, bila sudah lama-lama nanti akan hilang kemarahan kita itu, jadi kerana apa perlu kita perhalusi rasa marah kita itu.

Pertama, rakyat perlu tahu dengan terang, bahawa segala pendapatan kerajaan yang diperoleh dari Petronas, dan perlu tahu apakah perbelanjaan-perbelanjaan dan segala perancangan untuk membelanjakan pendapatan negara yang ada. Rakyat tidak mahu dihamburkan dengan retorik-retorik bahawa kita tidak boleh terus bergantung dengan subsidi jikalau tidak negara akan muflis. Apakah Pak Lah dan konco-konconya yakin mereka dapat meyakinkan rakyat dengan kata-kata selepas apa yang berlaku tidak selari dengan apa yang dikatakan kepada rakyat? Tunjukkan bukti bahawa memang betul pendapatan negara sudah berkurang, dan jikalau betul pemberian subsidi minyak membebankan negara, saya percaya rakyat boleh menerimanya.

Soalan seterusnya, jikalau benar berlaku kekurangan dalam pendapatan dan simpanan harta negara, apakah Kerajaan yang ada sekarang tidak berupaya untuk mentadbir urus harta dan dana negara yang banyak ini sehingga sampai ketahap untuk memberi subsidi kepada rakyat pun boleh menyebabkan negara muflis?

Sekali lagi, saya yakin seyakin-yakinnya, jikalau Kerajaan yang ada sekarang telus dalam pentadbiran dana negara, teliti dalam membuat keputusan yang membabitkan kehidupan rakyat (keputusan tak terburu-buru dan dibuat tergesa-gesa macam kes Singaporean dan Siamese yang tak boleh beli minyak 50km radius dari sempadan, beberapa hari sahaja bertahan, keputusan gaji 2 kali sebulan penjawat awam tiba-tiba jadi cadangan pula) menampakkan kedangkalan dikalangan pemimpin-pemimpin negara yang bertindak terburu-buru dan tak tetap dengan keputusan mereka.

Persoalan seterusnya, adakah anda percaya lagi bahawa orang-orang ini boleh terus memegang tampuk pemerintahan negara dan membiarkan mereka memperlakukan sesuka hati dalam keputusan yang membabitkan kelangsungan hidup rakyat jelata di Malaysia ini?

IV

Aku rindu dengan Sarah Afiqah, hujung minggu baru dapat jumpa, hanya gambar dan rakaman video menjadi pengubat rindu di kala sendu isk...isk....


Sarah Afiqah menjeling Babah nya


Sarah Afiqah beraksi depan kamera




V

Sidang Paklimen hujung minggu lepas menyaksikan ramai ahli-ahli Paklimen turun ke dewan Pak Li untuk membahaskan isu-isu kenaikan harga minyak, dan kenapa di waktu-waktu genting ini, Ahli Paklimen Sg Pinang Sdr Apai boleh melancong keluar negara? Juga ahli-ahli Paklimen meminta jawapan dari Ahli Paklimen Setia Alam, Sdr Labu kerana sudah lama tak nampak batang hidung.

Dewan juga gamat apabila ada ahli Paklimen baru yang masuk kedalam dewan iaitu Ahli Paklimen Seri Tiram iaitu saudara Ally yang tiba-tiba dipanggil masuk bersidang.

Bila lagi nak melepak nih geng?


Ketika membahas topik Hutan Khazanah Negara bersama AP Bukit Kapar, Sdr Ihsan yang calar balar tangannya kerana baru pulang dari ekspedisi hutan dara Terengganu ke Pahang.


AP Sg Pinang di soal oleh AP Damansara Sdr Bert tentang perbelanjaannya di Kunming China minggu lepas sambil AP Seri Tiram menyokong usul supaya AP Bukit Kuda supaya silent kan handphone nya.

2 comments:

dugongsenyum said...

montel anak kau.

selamat menukar lampin :P

aranhellstorm said...

hahahaha...

selamat..selamat...

StatCounter