Monday, March 31, 2008

Semalam aku ada nak cakap beberapa isu, ini adalah satu di antaranya. Artikel ini aku ambil (kebenaran pending) dari Dr Rafick - Right 2 Write

OPPOSITION ARE NOT PARIAH’S!-They are Malaysian Citizen

March 30, 2008 by drrafick

I refer to the article in The Star with the headlines D-G: Only ministry officers allowed at school functions on the Sunday Star 30th March 2008 where the DG of Education where he was quoted to say that only officers from the Education Ministry are allowed to officiate at school functions to prevent such functions from being politicised. In the statement he says if other people are to be invited then, special permission must be obtained from the State Director of Education.

For the benefit of the readers, there is a circular to that effect that was issued by the Ministry (SPI 5/1999 dated 11 Mei 1999) where it says that government servants are not allowed to be involved anti government activities.

While I agree to some extent the directives from Dato Allimuddin, I felt that the instruction is rather lopsided and reflects a poor professionalism in the part of the Government Service. However based on my experience of being a former government servant, I could understand his and his officer’s position in issuing the directives. They are just government servant. They just want to do their job and protect their rice bowl. Please spare them a few inch of space when you make any criticism.

What I am about to say is nothing to do with Dato Allimuddin or his officers. I want to touch on the issue of professionalism and independence of the Federal and State Government Machinery. Since the issue of Education is close to my heart, I am going to use the recent issues as the basis of my discussion.

Should Politician’s be Involved in School

In a very short sentence – The answer is NO! I feel politicians on both side of the fence should not come into schools. Their involvement has a major impact on the teachers and indirectly on the children. What has happen previously, any UMNO or BN rep has an easy access into schools. Some of them get to sit on PTA. Some use “Yayasan Pendidikan” or “Yayasan Pembasmian Kemiskinan” as their platform to enter schools. In their speech, it is always slanted to politics and support of certain politicians and their policies. Even many HM’s has become UMNO stalwart’s members. This is not good for school. When I refer to SPI 5/99, I felt very sad that a lopsided regulation was in place. To be fair, all politicians cannot hold post nor do any official opening ceremony of any function in schools.

There is no need to make life difficult for State Education Director where he is put in a spot to approve applications by the school. It is quite obvious he too has to protect his own rice bowl and will only approve BN/UMNO people only. If this is done, we can be sure that many schools or PTA will submit an application to invite the appointed state leaders in both in KL and Selangor. It is no so much they want to come; they just want to prove a point. Then what will happen if this matter is further publicize. We need to take a long term approach. We need to show professionalism. In this aspect, I was very happy to see the picture of LGE and his people greeting the PM in today’s paper at Penang Airport. That is what professionalism is about. LGE as the Penang CM had shown significant professionalism with his respect to the PM.

In some State Education Dept that I know, the local UMNO leaders have almost free access to the dept. I have seen and personally experienced on how a local UMNO leader got involved in cahoots with the School and Education Dept Officers in hand trying to make sure the “Right PIBG” is appointed to school. This is not good and not healthy for the school and the community. I cite another example where several UMNO people forms an organization named “Majlis Permuafakatan PIBG WPKL” where they tries to bring their political influences into the PIBG.

The office bearers are all Malays and the key people are top state level UMNO leaders. They even get State Education Directors to grace their meetings ( in 2007 and 2008) despite a very clear law that PIBG from one school cannot unite with another and to form a state level or national level organization (Please read Education Regulation 1998 item 57 - it is as clear as the sky on a sunny day).They even collect RM200 from each PTA as a payment to the Majlis via the State Education Department. Isn’t this is interference by the politicians.

I beg you, Dato Allimuddin, please don’t allow this to continue. Nothing will stop the Alternative party members from doing the same and if this happens then, things will turn ugly in schools. We must be fair and show professionalism. We must protect the interest of our children and nation. It will start with the Chinese and Tamils Schools calling themselves “Majlis Permuafakatan Ibu Sek Tamil dan China” and this will spread to other schools in the 5 other states. Believe me - it will happen. I pray and hope that it won’t happen. Once it happen, I can tell you that you or your officers cannot control it because they are just copying what UMNO is doing. If UMNO can do it, why cant they do it. If they go to court, I can bet you the opposition will win. No amount of law and pressure can undo the damages.

Government Servants must show impartiality.

A professional government service must show impartiality. It is there to serve the people be it from the pro BN or pro Opposition. It must be neutral to its core. This is the only measure to ensure that racist interest is protected. In many states, the State Government agencies who are used to the BN being the ruling government today finds it hard to adjust. They now find it hard to accept that BN is now the OPPOSITION. Government servant must respect both the pro BN and pro Alternative party the same. Opposition are NOT PARIAH’S! They are human being too. They are Malaysian with different views. In Malaysia for the past 50 years, BN has been painting a picture that opposition are PARIAH’S, UNTOUCHABLES, DISLOYAL to the country. There is a saying, What Goes Around Comes Around (Song by Alicia keys). For their own doing now they are treated as PARIAH’S, UNTOUCHABLES, DISLOYAL in the state of Penang, Selangor, Kelantan, Kedah and Kuala Lumpur. It doesn’t feel nice does it!

I urged the KSN, Tan Sri Sidek to take measures to inculcate the conduct of professionalism in the government service and not be a tool to any politicians. Government servant must be loyal to the COUNTRY, the laws and policies and NOT THE politicians. While they are required to answer to their political masters, they too must obey the various laws, SOP’s and etc . Government servant must be loyal to the country and to good values. I know it is tough especially because this their rice bowl might be affected but I believe if majority of the government servant are united and maintain this good values and professional conduct then no one can touch them.

I am for one are NOT a member of any political parties. I do not have a BLIND loyalty to any politician be it Pak Lah,, Najib, Anwar,Anuar and what ever their name maybe. I can meet both the UMNO people as well as the PKR / DAP people and many of them have no problem meeting me. They do not feel uncomfortable. I respect them for what they have done and I am loyal to country. For the same reason I have my respect to Shahrizat, Dato Noh Omar, Shahrir Samad and people like Tan Kok Wai,Lee Lam Thye and many others. For the same reason, I felt sorry for country if the country lose the services of people like Shahrizat, Tan Kok Wai, Teresa Kok and many more professional politicians. By respecting them it doesn’t mean I am BLINDLY loyal to any of them or their political party. I only support them for their contributions and they earn have my respect.

Tan Sri KSN (and many other MOE officials who hate my guts and who has been trying to get rid of me from the PTA) , please read trough what I have said here many times before coming to a conclusion. Put the country and its people first and politicians second.

Bila agaknya orang Bee End, Ameno dan yang seangkatan dengannya ni mau berubah?

Sunday, March 30, 2008

Belum Tidur Lagi!

Jam 7 pagi, hari sabtu bersamaan 29 Mac adalah waktu aku bangun pagi dan aku belum lagi tidur sehingga sekarang.

Malam tadi bermulanya kerja-kerja pemasangan injap di daerah Klang/Shah Alam di mana syarikat aku adalah kontraktor yang dilantik untuk menjalankan kerja untuk SYABAS. Ada 5 injap yang rosak ditahap paling kritikal menunggu masa untuk digantikan dengan yang baru, dan malam tadi hanya 2 daripada 5 yang dipasang. Kedua-dua injap tersebut adalah dari jenis kekupu (butterfly valve) berjenama Okumura (OKM), syarikat pembekal alatan kejuruteraan air dari Jepun yang mempunyai kilang pemasangannya di Seksyen 26 Shah Alam.

Malam tadi 2 pemasangan yang terlibat adalah di Seksyen 15 dan di Klang, berhampiran Petronas Tmn Rashna.

Kerja bermula jam 6 petang semalam dan berakhir pada jam 12 tengahhari tadi. Aku hanya sempat melelapkan mata selama 15 minit sebelum bos menelefon aku bertanya khabar di tapak jam 5.30 pagi tadi.

Di ketika ini, jam di PC menunjukkan jam 2.32 petang dan aku belum tidur lagi. 31 jam tanpa tidur. Kepala dah berat, mata dah kuyu dan memerah, terasa macam zaman hisap 'botol' dekat Flat Bandar Baru Bukit Raja dulu, cuma tiada gelak tawa yang menghilai mengetawakan entah yang apa-apa. Zaman gelap aku dulu. Sekarang pun gelap juga agaknya. Selepas PRU 12 barulah terasa cerah sedikit.

Aku mau tidur... tapi ada dua tiga perkara aku mau komen (lagi) tentang perangai/dasar bangang kerajaan sekarang yang masih tak nampak kejelakan rakyat, dan masih lagi mengamalkan politik partisan mereka walaupun sudah berada di dalam kerajaan. Tapi yang ini lain entri lah aarr... tak larat nak celik mata dah.

Tinggal angan sajalah Shabery Cheek nak menghampiri bloggers yang macam aku ni.

Boleh blah la woi!!

Friday, March 28, 2008

Viva Selangor!!

Malam semalam aku, orang rumah dan adik ipar berangkat ke stadium menonton perlawanan piala FA pusingan kedua, 2nd leg antara Gergasi Merah Kuning dan Seladang.

Kali ini, dengan semangat membara aku gagahi pergi ke stadium kerana form semasa Selangor bila aku ke stadium adalah kurang memberangsangkan. 7 kali aku pergi ke stadium, hanya 3 kali menang, 2 kali seri dan 2 kali kalah.

Menunggu sepak mula, ma'am dan adik ipar gua

Belum lagi pertembungan dengan pasukan Perak ni, sepanjang sejarah aku ke stadium, memang jarang sekali Selangor menang dengan mereka, seingat aku, hanya sekali kemenangan Selangor ke atas Perak yang aku tonton secara langsung di stadium. Jibam dan Cpot menyusul kemudian beberapa minit setelah sepak mula.

Entah apa yang kecoh kat row atas tu ntah..

Giant Flag cum Banner

Dan selepas berlangsungnya 90 minit, akhirnya Selangor berjaya menundukkan lawan dengan jaringan 2-1 (6-5 secara aggregat) hasil sentuhan Frankie dan Safee seterusnya mara ke suku akhir.

Gollllll!!!!!!!!! (1st gol by Frank Seator)

Makcik tudung putih ni komentator tak rasmi stadium...jgn terkejut kalau dengar istilah
"tukar side laaa" dari mulut makcik ni...

Viva Selangor!!

Thursday, March 27, 2008

Penat Badan Belum Hilang

Kelmarin berlangsung Sidang PakLi-men kali kedua selepas PRU yang sudah lebih dua minggu berlalu di mana Ahli-Ahli PakLimen bersidang kali ini bagi menyokong usul tidak percaya kepada PM Bert Lim kerana memang kami semua tidak mempercayai beliau sejak dulu lagi. AP yang hadir adalah Ahli Paklimen (AP)Sg Pinang Dato Ah Pai Dee bersama isteri Datin Aida, AP Ijok Sdr Shahril Samad, AP Bkt Kapar Tan Sri Ihsan Sabu, AP Meru Dato Razif, AP Bukit Kuda Tan Sri Toji Lee, bersama setiausaha politik beliau, Sdr Parjo, AP Rembau Sdr Pilus Jamaludin atau nama pendeknya PJ, dan AP Tg Karang iaitu saya sendiri.

PM yang bakal digulingkan di apit oleh Datin Aida dan AP Ijok

AP Meru, AP Bukit Kuda dan AP Sg Pinang yang terkenal dengan perangai samseng

PM Bert telahpun berjaya digulingkan dalam persidangan tersebut tetapi AP-AP tidak dapat melantik PM yang baru kerana masing-masing gila kuasa dan tamakkan harta. Adalah dijangka pada pemilihan pucuk pimpinan parti akan datang mantan PM ini bakal kehilangan jawatan presiden kerana ahli-ahli dari akar umbi kesemuanya mahu presiden yang baru.

Jam 9.30 malam barulah sidang Paklimen bersurai.

AP Ijok, AP Rembau dan S/U Politik AP Bkt Kuda

AP Bukit Kapar yang dikatakan bakal memegang pos Menteri Asas Tani

Semalam ada mesyuarat di Taman Negeri Endau Rompin. Mesyuarat kemajuan projek. Jam 11 pagi mesyuarat tersebut dijadualkan berlangsung. Jadi jam 5.30 aku harus bergerak dari rumah. Jam 9.30 pagi aku tiba di Kuala Rompin. Aku berhenti untuk bersarapan pagi sebelum meneruskan baki perjalanan sejauh 30km menuju masuk ke dalam hutan Taman Negeri tersebut.

Meeting Hall @ Tmn Negeri Endau Rompin

Oleh kerana progress kerja yang memuaskan, maka tiadalah panas sangat mesyuarat tersebut dengan sesi debat perdana mahasiswa universiti, tetapi lebih kepada sesi soal jawab macam dekat forum perdana di kaca televisyen tu.

Jam 1 makan tengah hari. Seperti biasa kontraktor a.k.a aku lah yang membelanja. Biasalah itu, hirarki di bawah kena belanja hirarki di atas. Macam zaman feudal dulu.

Cadangan asal hendak berhenti di Temerloh, tetapi kerana tidak jadi, aku terus balik ke KL selepas mesyuarat. Jam 7.30 baru sampai depan rumah. Belum lagi aku sempat matikan enjin, bos telefon, minta tolong hantar barang ke site di Kuala Selangor.

Seperti biasa, pekerja atau khadam cemerlang pasti mengungkapkan ayat sakti mereka.

"Boleh boss!"

Sampai site di Batang Berjuntai jam 9.15 pm. Tengok-tengok lebih kurang, jam 11.00 baru aku tiba di rumah. Badan dah mula letih. Namun kerana ingin melayari bahtera...oppsss, maksud aku melayari internet, jam 12 baru aku masuk tidur.

Gila busy gua!

Tuesday, March 25, 2008

Sekarang Siapa Lagi Biadap lagi Lahanat ?!

Tengok gambar di bawah betul-betul, di ambil dari berita NTV7 dan TV3. Tiada penggunaan kesan khas kerana aku tak pernah guna Adobe Photoshop. Kebanyakkan gambar yang aku lukis pun guna application 'Paint' yang dekat panel accessories tu je.

Gambar Menunjukkan Penyokong - Penyokong (ataupun pekerja-pekerja JE - Jusoh Enterprise) berkumpul di hadapan kediaman MB Terengganu menentang usaha Istana melantik ADUN Kijal - Datuk Ahmad Said menjadi MB Terengganu yang baru.

Jadi aku mahu bertanya kepada pengunjung dan pembaca blog ini, siapakah sebenarnya ayat "Natang" tu ditujukan?

Jelas menunjukkan kebiadapan yang sungguh memualkan oleh penyokong-penyokong Ummm-NO! ini.

Uncle Lim pun pernah jadi biadap dulu suruh pulau, dan juak-juak UmmmNO! ini membuat demonstrasi-aman-yang-bukan-budaya-kita-bak-kata-Pak-Lah menuntut Lim meminta maaf kepada Sultan. Lim sudah minta ampun sama itu Sultan, sudah pergi mengadap Sultan. Isu MB Perak pun sudah selesai.

Sekarang, apa kata orang-orang UmmmmmNO! yang sama, yang berdemo menuntut Lim supaya menghormati institusi di Raja terhadap orang-orang mereka sendiri yang jelas membelakangi Raja-Raja Melayu!

Dulu bukan main lagi mereka berdemo menyokong Sultan, sekarang berdemo menentang Sultan pulak dah?

Jom kita ulangkaji Rukunnegara, rukun yang kedua apa ya adik-adik?


Jadi kepada mereka yang berdemo di Penang, di Perak dan di Shah Alam tempoh hari, apa kata kamu berdemo lagi bagi menunjukkan yang kamu betul-betul sayang kepada umat melayu dan menghormati Raja-Raja Melayu.

Tapi seperti biasa, aku dah anggap yang mereka ini bukannya mau memperjuangkan nasib Melayu sangat, tapi lebih kepada perut masing-masing saja.


Gambar di ambil dari - Ada Siapa Mengapa

Tuesday, March 18, 2008

Senarai Kabinet Pak Lah 2008

Full list of 2008 cabinet
Mar 18, 08 1:02pm

Prime Minister

Abdullah Ahmad Badawi (Umno)

Deputy Prime Minister

Najib Razak (Umno)

Finance Minister

Abdullah Ahmad Badawi (Umno)

Second Finance Minister

Nor Mohamed Yakcop (Umno)

Deputies: Ahmad Husni Hanadzlah (Umno), Kong Cho Ha (MCA)

Defence Minister

Najib Razak (Umno)

Deputy: Abu Seman Yusop (Umno)

Housing and Local Government Minister

Ong Ka Chuan (MCA)

Deputy: Robert Lau Hoi Chew (Supp), Hamzah Zainuddin (Umno)

Works Minister

Mohd Zin Mohamed (Umno)

Deputy: Yong Khoon Seng (Supp)

Energy, Water and Communications Minister

Shaziman Abu Mansor

Deputy: Joseph Salang Gandum

Agriculture and Agro-Based Industry Minister

Mustapa Mohamad (Umno)

Deputy: Rohani Abdul Karim (Umno)

International Trade and Industry Minister

Muhyiddin Yassin (Umno)

Deputy: Leow Wei Keong (LDP), Yaakob Dungau Sagan

Foreign Minister

Rais Yatim

Deputy: Sultan Azlan Abu Bakar (Umno)

Education Minister

Hishammuddin Hussein (Umno)

Deputies: Dr Wee Ka Siong (MCA), Razali Ismail (Umno)

Transport Minister

Ong Tee Keat (MCA)

Deputy: Anifah Aman

Health Minister

Liow Tiong Lai (MCA)

Deputy: Dr Abdul Latiff Ahmad (Umno)

Human Resources Minister

S Subramaniam (MIC)

Deputy: Noraini Ahmad (Umno)

Home Affairs and Internal Security Minister

Syed Hamid Albar (Umno)

Deputies: Chor Chee Heung (MCA), Wan Ahmad Farid (Umno)

Women, Family and Community Development Minister

Dr Ng Yen Yen (MCA)

Deputy: Norliah Kasmon

Culture, Arts, Heritage and National Unity Minister

Shafie Apdal (Umno)

Deputy: Teng Boon Soon (MCA)

Science, Technology and Innovation Minister

Dr Maximum Ongkili

Deputy: Fadillah Yusof

Entrepreneurial and Cooperative Development Minister

Noh Omar (Umno)

Deputy: Saifudin Abdullah

Higher Education Minister

Khaled Nordin (Umno)

Deputies: Idris Haron (Umno), Dr Hou Kok Chung (MCA)

Information Minister

Ahmad Shabery Cheek (Umno)

Deputy: Tan Lian Hoe (Gerakan)

Natural Resources and Environment Minister

Douglas Uggah Embas (PPB)

Deputy: Abdul Ghapur Salleh (Umno)

Rural and Regional Development Minister

Senator Muhammad Muhammad Taib (Umno)

Deputy: Joseph Entulu

Domestic Trade and Consumer Affairs Minister

Abdul Shahrir Samad (Umno)

Deputy: Jelaing Mersat

Plantation Industries and Commodities Minister

Peter Chin Fah Kui (Supp)

Deputy: Kohilan Pillay (Gerakan)

Youth and Sports Minister
smail Sabri Yaakob (Umno)

Deputy: Wee Jack Seng (MCA)

Tourism Minister

Azalina Othman Said (Umno)

Deputy: Sulaiman Abu Taib (PBB)

Federal Territories Minister

Zulhasnan Rafique (Umno)

Deputy: M Saravanan (MIC)

Minister in the Prime Minister's Department

Zaid Ibrahim (Umno, to be appointed senator) - legal affairs
Zahid Hamidi (Umno)
Bernard Dompok (Upko)
Mohamed Nazri Abdul Aziz (Umno)
Dr Abdullah Md Zin (Umno)

Sumber: Malaysiakini

Sunday, March 16, 2008


Meluat aku bila tengok demonstrasi orang UMNO dekat tv. Satu isu DEB. Satu bantah Lim Kit Siang biadap. Nak buat demo, itu kau punya sukalah, yang aku naik meluat, slogan-slogan provokasi dan mengadu domba macam "Melayu Merempat Di Negara Sendiri", "Jangan Naikkan Darah Kami" dan pelbagai lagi slogan-slogan 'poyo' yang bikin aku meluat gila babi.

Orang UMNO, sudah-sudahlah. Dah kalah, buat cara kalah. Bagi peluang pada parti-parti yang kamu label pembangkang ini, menunjukkan apa yang mereka tawarkan, dapat dilaksanakan sepanjang 5 tahun ini. Lagi meluat bola tengok ketua UMNO P Pinang bila mencadangkan supaya Kerajaan Pusat menahan segala macam peruntukan pembangunan ke Pulau Pinang. Ni sekarang siapa pengkhianat bangsa? Kamu kah atau Lim Guan Eng?

Sudah-sudahlah dengan fahaman DEB kamu tu, macam aku tak tau, kamu semua sudah gelabah, kerana dalam masa 5 tahun ini, tiada lagi projek runding terus dengan kerajaan, tiada peluang buat duit terpijak. Aku juga kenal orang-orang macam kamu ni.

Lagi meluat bila baca akhbar arus perdana, tak habis-habis main isu DEB ini. Kamu harus hati-hati, antara sebab kenapa rakyat menolak BN pada PRU12 adalah kerana akhbar arus perdana bias dan berat sebelah. Tengok tajuk terus nak muntah. Ada lebih baik buat kertas bungkus belacan dari di baca.

Tambah meluat, ingat lepas sudah kalah, sudah mahu pandang ke bawah, pandang ke bumi, tapi tidak, rupanya ada yang masih menongkat langit. Jadilah macam Ong Ka Ting, Koh Tsu Koon, yang terus mengakui kekalahan kepada majoriti rakyat yang membuat perubahan. Jangan jadi macam Samy Vellu, Zam, Ketua UMNO Pulau Pinang, Ali Rustam, dan pemimpin-pemimpin BN yang lain yang tidak dapat menerima kekalahan ini secara positif.

Ahh..meluat pula aku cerita fasal politik, walaupun sebenarnya aku masih belum rasa puas terhadap pencapaian Barisan Rakyat dalam PRU12. Tak apalah, entri selepas ini, aku tulis perkara selain politik.

Lagi meluat bila malam tadi MankayU menang lagi 'last minute', Arsenal pula seri, aku lebih rela EPL dimenangi Arsenal dari MankayU. Apa pun Selangor dan Liverpool menang malam tadi, kurang sikit kemeluatan aku terhadap isu-isu yang cuba diapi-apikan oleh pihak tertentu.

Monday, March 10, 2008

Sidang Pak Li-men

Semalam, atas keterujaan pemuda-pemuda Selangor menyambut pemerintahan baru di negeri maju dan bertuah ini, aku telah memanggil semua Exco Kerajaan yang baru untuk bersidang buat pertama kalinya di Pak Li-men. Semua exco hadir kecuali beberapa exco, iaitu Ihsan selaku exco pertanian dan penggembalaan, Ajid selaku exco Undang-Undang yang kedua-dua mereka berada di luar negeri, kesemua exco yang hadir adalah Menteri Besar sendiri iaitu Sdr Bert dan timbalannya yang juga dilantik menjadi Dato Bandar Shah Alam yang baru iaitu Sdr Cpot, Exco Perdagangan Sdr Kacap, Exco Kewangan Sdr Jibam, Exco Kesihatan Sdr Ah Sok, Exco IT Sdr Labu, Exco Industri Sdr Apai bersama isterinya yang juga Exco Pembangunan Wanita dan Keluarga Pn Aida. Barisan pembangkang pula diketuai oleh Ketuanya iaitu Sdr Toji dan timbalannya, Sdr Parjo.

Pak Li-men bersidang dari jam 6 hingga 9 malam membahaskan rang undang-undang kanun negeri yang sudah lapuk, isu-isu dan masalah rakyat dan usul luar biasa dari MB iaitu kemerdekaan Selangor dari Malaysia. Antara isu yang didebatkan juga adalah isu bagaimana rakyat melihat perubahan yang drastik ini dan juga bagaimana terdapatnya beberapa pemimpin yang angkuh dan sombong walaupun telah kalah dalam pilihanraya. Terdapat juga isu bagaimana pemimpin-pemimpin negeri yang kalah tidak mahu keluar dari bangunan rasmi milik Kerajaan Negeri dan menangis sehingga berhari-hari lamanya kerana mengenangkan tembelang mereka yang bakal pecah selepas kerajaan baru mentadbir negeri.

Sidang Pak Li-men juga terganggu sebentar kerana cubaan ketua pembangkang, Sdr Toji mengenengahkan isu MB Bert yang selalu keluar negeri menaiki penerbangan Air Asia, namun setelah bertumbuk-tumbuk dengan ahli exco yang lain, barulah Sdr Toji duduk diam di kerusinya.

Bagi, menepati manifesto kerajaan, iaitu ketelusan dalam perbelanjaan, segala makan minum semalam adalah dibayar sendiri oleh exco masing-masing.

Sekian, laporan dari Pak Li-men, wartawan dari Utusan Membelit.

Sunday, March 9, 2008

Tsunami Perubahan

Tsunami yang melanda pantai barat Semenanjung Malaysia lewat 2004 meragut banyak nyawa. Akan tetapi, tsunami yang melanda lewat malam semalam, antara yang berada di dalam casuality list adalah beberapa 'top gun' atau 'hard man' dan menteri-menteri di dalam BN juga 5 negeri yang berjaya di raih oleh Barisan Rakyat (dalam media arus perdana disebut pembangkang).

Kira-kira jam 9 malam semalam, aku dan rakan di kampung pergi ke Dewan Dato Hormat Tanjong Karang atas tujuan untuk melihat dan mengetahui keputusan PRU12 bagi Parlimen Tg Karang dan DUN Sg Burong.

Oleh kerana rakan aku ini adalah seorang angkasawan yang selalu pergi ke 'bulan' err...maksud aku ceramah parti Bulan aka PAS, dan aku yang pro-Barisan Rakyat, hampa kerana melihat kiraan undi yang memihak kepada BN. Hampa dan kecewa walaupun bilangan majoriti yang dimenangi BN dikawasan aku menurun dan bilangan yang agak kecil, kami berdua hampa kerana perubahan 1999 tidak lagi berulang pada tahun ini.

Sambil berbisik sesuatu mengenai sesuatu yang menarik perhatian di atas layar putih yang terpancar menerusi projektor di luar dewan, tiba-tiba seorang lelaki yang tidak dikenali menegur kami:

"Kenapa dik?"
(ganti nama dik digunakan mungkin kerana kami awet muda kerana memakan tempe yang boleh didapati dengan banyaknya di sekitar Tanjong Karang)

"Err..takde, tu (sambil menunjuk ke arah skrin besar) ..bilangan kertas undi tidak dikembalikan, ada 20..." ujar aku.

" la..apa diorang buat dengan kertas undi tu entah, buat kenangan agaknya..."

"Ye la kot",balas rakan aku.

"Ishh..tapi dengar cerita, sekarang Partibhan, Sayuti dengan Fatah kalah sekarang ni.... teruk ni...habislah kali ni"

"Ooooo", balas kami. Mungkin dia ingat kami orang BN. Kemudian rakan aku ditegur oleh bekas rakan sekolahnya yang sudah lama tidak bertemu. Rakan sekolahnya itu bersama beberapa orang lain yang memakai vest kelabu berlambangkan Bulan serta berkopiah. Sambil-sambil berborak mengenai prestasi PAS, aku menoleh ke arah lelaki tadi, langsung beredar meninggalkan kami. heh.

Dalam keadaan hampa, kami keluar dari kawasan tersebut, menuju ke Sg Burong. Tengok game Manchester lagi baik, kata rakan aku yang merupakan penyokong tegar Manscum Utd.

Sambil tengok, dapat SMS dari rakan (alah korang kenal kot sapa..hehehe...), "confirmed, Opposition takes Penang, already won 24". Aku tunjuk sms kepada rakan aku tadi. Hampir tidak percaya dia. Aku balas, "Serious? Sumber?" dia balas, "Yup. tgk mkini 4 latest update"

Ketika ini, bahang keputusan pilihanraya mula dirasai. Seorang rakan lagi masuk ke dalam kedai, "Dengar cerita Nurul Izzah menang". Game sudah habis, Manscum kalah 0-1 kepada Pompey. Treble konon, pigi dahh!!! Sms masuk lagi, "Yup.tsunami sdg berlaku, kl bn kalah semua except s'wangsa. puchong, klang, pju, samy, kayveas bn kalah"

Beralih menonton AWANI kemudian RTM1. Samy Vellu kalah. "Yesss!!!" aku kata sambil keluar dari kedai. Aku balik ke rumah, nak tengok game Liverpool. Sampai rumah tengok breaking news di RTM, TV3, AWANI, lepas tu tukar-tukar siaran dengan StarSport. Sudahnya 3 gol jaringan Pennant, Torres dan Gerrard aku terlepas. Ralit tengok keputusan PRU12. Mesej-mesej keputusan tak rasmi dari rakan mencurah-curah masuk. Rakan call, cakap Selangor jatuh ke tangan pembangkang, tapi belum rasmi. Kening terangkat. Satu rumah kecoh.

The rest is history. Aku tunggu sampai jam 2.30 pagi nak tengok keputusan di Selangor. Apa punya lama keputusan tak keluar-keluar. Di Sarawak yang bergunung-ganang, sungai berliku-liku pun keputusannya dah diketahui. Selangor yang lebuhraya berbayar yang berliku-liku dan bersimpang siur itu pun lambat keluar keputusan. Alih-alih esok pagi baru tau.

Apa pun aku nak ucapkan tahniah kepada semua rakyat Malaysia yang berani menunjukkan kuasa mereka, menumbangkan dinding keegoan BN, membuktikan rakyat tidak bodoh dan tidak boleh digula-gulakan begitu sahaja. Kepada semua yang keluar mengundi, tahniah juga kerana telah menunaikan tanggungjawab untuk negara. Dan ini ada satu amaran kepada KM Melaka, Ali Rustam, rakyat tidak keliru, malah mereka bersatu hati untuk menunjukkan kuasa 'Makkal Sakthi' (Kuasa Rakyat), hanya orang yang angkuh seperti kamu dan pemimpin BN yang lain yang tidak mahu menerima hakikat dan sering menafikan hak rakyat jelata seperti kami. (Ini adalah susulan dari komen beliau yang mengatakan "pengundi terkeliru" berikutan kemenangan pembangkang di beberapa negeri dan kerusi Parlimen di RTM1 semalam selepas pengumuman kerajaan negeri di Melaka).

Hidup Rakyat! Hidup Rakyat! Hidup Rakyat!

Thursday, March 6, 2008


Semalam aku ke Kuala Lipis. 2 jam 30 minit perjalanan dari Kota Kemuning. Memandu secara solo seperti biasa.

Sebelum ke sana, aku pergi ke bengkel terlebih dahulu. "Tayar dah bongkak, kena tukak, takut dia meletup saja", bak kata mekanik di situ, bulan lepas, kali terakhir aku menyervis kereta aku. Kalau tayar yang bongkak kena tukar, apatah lagi pemimpin yang bongkak. Wajib di tukar itu.

Sambil-sambil melihat mereka mengerjakan kereta aku, sebetulnya aku mengganti dua biji tayar yang menunggu masa untuk meletup di tengah jalan lalu boleh menyebabkan kemalangan, aku membaca surat khabar. Suratkhabar The Star. Ahh.. musim pilihanraya ini, aku baca ruangan sukan dengan ruangan kedua akhir dalam StarTwo. Ruangan komik. Calvin and Hobbes. Minat sangat... (dalam intonasi Dafi macam "baikkk punya...") Yang lain, tak perlu baca. Naik muak campur menyampah. Faham-faham sajalah.

Datang seorang pelanggan. Orang Malaysia berbangsa India. Mahu buat crossing tayar. Aku mula dulu perbualan.

"Buat crossing je bang?"

Kemudian, aku banyak mendengar saja cerita-cerita beliau sampai aku keluar dari bengkel tersebut. Cerita politik, orang India dan BN, dan orang India dan Samy Vellu. Kemudian cerita sistem pilihanraya di India.

Di India, daftar di kaunter pilihanraya, dan terus boleh mengundi. Kata dialah, bukan aku.

Di sini, orang India marah sama Samy Vellu, bukan BN. Kalau BN kalah pun nanti jangan salahkan orang India belot, salahkan Samy Vellu. Itu kata dialah, bukan aku.

Abang ni, dia kerja di Seremban, tapi anak bini tinggal di sini, Shah Alam. Ingat hari-hari ulang alik, kalau hari-hari ulang alik, aku tabik spring sama dia.

Dia orang BN. Dia pernah dengar ceramah Anwar dekat Brickfields. "Banyak bagus dia punya ceramah, tak macam dululah, ada matured dia punya style...Kita dengar pun seronok. Tapi saya sorok-sorok juga, takut nanti orang BN nampak..."

Lupa pula nak khabar. Abang ni sebenarnya kerja polis, jadi mata-mata gelap cawangan Jenayah Berat, D9. Mata-mata gelap bukan SB. SB lain kata beliau. SB jaga kegiatan subversif, puak pelampau, isu perkauman dan juga politik. Dia jaga jenayah. Masa dia cakap dia polis, nasib baik aku tak cakap lebih-lebih. Hehehe... entah kenapa, sebut saja polis, nampak saja polis, perut jadi kecut walau tak buat salah. Sebab polis ganaskah? Entah, IPCMC pun tak tertubuh-tubuh lagi, macam mana nak tau keadaan sebenar?

Dan tahu tak? Jika kamu melarikan RM 10 Juta dari rumah seseorang secara senyap-senyap, itu belum dikira jenayah berat. Tapi bila kamu pecah masuk, confront dengan tuan rumah dan tunjuk pisau, geledah lepas tu dapat dalam RM 10 sahaja, itu sudah dikira jenayah berat.

Itu dia katalah, bukan aku yang kata.

Tuesday, March 4, 2008

Cedok II

Merayau-rayau di alam maya darul internet, aku terjumpa satu website yang bernama Y4C maka terjumpalah aku akan 4 video klip di bawah ini... layan....

Setem YB

Ubah Gaya Hidup


YB vs blogger


Ini aku ambil dari blog kenalan, sebetulnya junior aku masa sekolah dulu, Shyda. Kasi baca aarr...

Kuliah Politik dan Pilihanraya 101

In reading Poon's blog and regarding her question... here's an answer...

When you guys learned about Parliamentary system masa tingkatan tiga, you learn about the three-tiers of this system; Judiciary (Kehakiman), Legislature, and Executives (Eksekutif). In the basic democratic system, these three parts has different upper leader. Senang kata, tiga ketua lain-lain. Kehakiman ada Chief Supreme Of Justice, Legislature ada Yang Di-Pertua dan Eksekutif ada Presiden atau Perdana Menteri. Tiga ketua yg berbeza ni yg akan membawa kepada Check and balance, meaning... executives decision would not overshadows legislature and judiciary and so on... (kiranya, taklehla sesuke hati je nak tadbir cemane).

Now, that's the basic Parliamentary system. But in OUR system, the so-called Guided Democracy (bak kata Soeharto, sebab dia tak suke orang putih gelar Asian countries as authoritative democracy), the highest position of kehakiman dan legislature belongs to? Yes, betul... the same ketua of eksekutif... yakni? Ya, tuan-tuan dan puan-puan, siapa tak tau nama perdana menteri meh sini aku tempeleng...

As so... pembubaran parlimen adalah pembubaran yang melibatkan the legislature. Pembubaran legislature yakni ADUN-ADUN dan ahli parlimen. And terdiri dari ADUN-ADUN dan ahli parlimen ini juga sekitar mereka adalah menteri. Tapi tak bermaksud semua ahli parlimen dari barisan hadapan (meaning barisan pihak pencadang) merupakan menteri-menteri, ya tuan-tuan dan puan-puan... oleh itu, apabila parlimen dibubarkan, maka nampaknya seperti pembubaran kerajaan... but since Paklah is also the highest in position at Judiciary and Executive, maka statusnya masih berada di atas...

In technicality, yes, pembubaran parlimen means no government. Tapi that is in basic democracy. Since we have kind of a messed up version of democracy, adelah sedikit pening untuk saya menerangkannya tuan-tuan dan puan-puan.

Contohnya... secara undang-undangnya, pembubaran parlimen sepatutnya berlaku selepas kita dapat tarikh bila pilihanraya akan diadakan... because in legality, "parliament should be dismissed TWO MONTHS before the general election." Jadi, kenalah tau bila nak pilihanraya dulu, barulah boleh bubarkan parlimen. Tapi negara kita yang pelik ini, bubar parlimen dulu baru SPR nak tentukan bila pilihanraya pastu kasi satu minggu je untuk berkempen. Ini salah ya, dari segi teknikaliti politik... ni kalau dah bubar parlimen dulu, patutnya bulan April la pilihanraya kan (cukup dua bulan)? Tapi ni SPR poooooon tak cakap mende... mari kita hampuk kepala SPR dengan pinano....

In short, there are many tricks in Asian politics. Our politicians are very sneaky in playing with system and technicalities...

Contohnya, masa Mahathir membubarkan UMNO dan mendaftar UMNO Baru in the 80s (ada gap dua minggu rasanya antara pembubaran tu), sepatutnya masa tu government dah dikira terbatal sebab UMNO dah bubar. Tapi he's very clever in playing with technicalities, so, sekalipun UMNO as the winning party dah bubar, as ketua Kehakiman and Ketua Eksekutif, he still has power as a Prime Minister and therefore, he is still in power (at the same time, must remember that the only person that can impeach a PM is Agong. Kalau Agong buat taktau je, maka masih berkuase la itu orang)... and thus when he created UMNO Baru (jika anda tanya mana pergi UMNO lama, silalah check semula tahun pilihanraya 1990, di mana sebuah parti bernama Semangat 46 ditubuhkan... ingat Semangat 46? It was named Semangat 46 as a reminder that THEY are the old UMNO, UMNO masa ditubuhkan in 1946... ada paham?), he is still the PM. Others in UMNO may be jeopardized but not him. He is still PM.

Begitulah ceritanya kenapa walaupun parlimen bubar, Paklah still boleh bersiar-siar dengan kereta kerajaan... politics is like a piano. Anybody can push the keys, but not everybody has THE hand to perform a music...

In explaining about kerajaan and winning party.... yes, the winning party akan membentuk kerajaan. But to say the kerajaan is the winning party adalah salah sama sekali. Oleh itu penggunaan perkataan seperti 'Projek Kerajaan Barisan Nasional' adalah salah, sebab Barisan Nasional bukan kerajaan. Political party/fronts is political party/fronts. Once you became a government, you are turning into executives. It's a different entity. Contohnya, bila kita bayar cukai, kita bayar kepada kerajaan, kepada dana kerajaan, bukan masuk dana Barisan Nasional, see the difference? Bila you nak berkempen semula then YES, you turn into political party again. But ah, there's a difference in using the word 'Kerajaan negeri dan Kerajaan Pusat'. Mari kita lihat contoh...

Bila PAS administer Kelantan, it is under kerajaan negeri. Kerajaan negeri cannot do something without kebenaran kerajaan pusat. Kerajaan Negeri can be from the same political party with the winning political party yg jadi kerajaan, tapi ada juga kerajaan negeri yang tidak sama dengan kerajaan pusat (seperti Kelantan). Oleh itu, sometimes it is called 'Pemerintahan PAS', because indeed, kadang-kadang bila Kelantan tidak mendapat dana dari kerajaan pusat, tabung PAS akan digunakan untuk membiayai infrastructures and such... so that's why, people simply use the word 'Kerajaan Umno' dan 'Pemerintahan PAS' and that's why soemtimes people got confused. Got it?

Ada faham, anak-anakku?

Semoga jawapanku ini dikira sebagai ilmu pengetahuan dan tidak dijadikan sebagai tempat untuk berdebat pula, aku malas nak layan... siapa bukak cerita politik, aku delete komen dia. Aku suka cerita politik ngan bapak ngan BFFs aku je, aku tak minat bincang dengan orang yang aku tak kenal.

Ye have been warned...

(Untuk pemahaman lebih lanjut, pi tanya Rabiey, dia yang sambung master kat jepun... nak tanya pasal pilihanraya jepun pun dia bleh jawab... sile sile... aku keje kerani je...)

Oh ya, shout out to muh hommie Munira Azman... idup LSSBAP... 'bosdanphotog' memang hampeh... ahahahaha

Saja mau kongsi dengan kamu semua.

Edited version: Untuk menambah fakta dan pengetahuan tentang sistem pemerintahan di Malaysia dengan lebih lanjut, sila klik di sini dan baca.

Monday, March 3, 2008

Mari Tonton

Layan video di bawah, sebelum pergi mengundi, takut-takut tersalah pangkah pada lambang dacing!