Wednesday, April 8, 2009

Jelajah Malaysia Timur - Destinasi Bajet Lari

Rabu lepas aku dan keluarga bersama adik-beradik terbang ke Borneo, Malaysia Timur, Sabah, Negeri di Bawah Bayu, panggil apa saja gelaran yang kamu suka, untuk bercuti-cuti Malaysia, sebagai menyahut seruan diri sendiri untuk menakluk semua negeri di Malaysia supaya boleh bergelar 'A true Malaysian' - Orang Malaysia yang sebenar-benarnya. Heh.

Hari Pertama - Rabu 1 April 2009

Kami sekeluarga bertolak kira-kira jam 9 pagi dari rumah menuju ke Putrajaya Sentral untuk menaiki ERL ke KLIA. Terima kasih kepada En. Marsidi kerana membantu kami menunjukkan jalan mudah ke sana dan memarkirkan kereta aku di rumah beliau. Sesampainya kami di KLIA, kami terus menaiki bas ke LCCT untuk check-in dan boarding. Penerbangan kami akan berlepas pada jam 12.50 tengahhari.

Bajet setakat ini:

Tambang ERL = RM 6.20 x 5 = 31.00 + 3.00 = 34.00
Tambang bas shuttle KLIA - LCCT = 1.50 x 5 = 7.50
Tambang Air Asia untuk 5 orang dewasa + 1 kanak-kanak pergi dan balik = RM 1,060.00
Jumlah = RM 1,101.50

dan oleh kerana kakitangan yang jaga kaunter ERL tu bodoh agaknya tak pun rabun, dia cas juga Sarah Afiqah walaupun dia dah nampak anak gua tu umur tak sampai pun setahun. (Di kira sebagai kanak-kanak adalah antara 2 hingga 12 tahun)

Jam 12.50 penerbangan kami bermula dan 2 jam 30 minit kemudian, kami semua selamat menjejakkan kaki di Lapangan Terbang Terminal 2 Kota Kinabalu Sabah. Sampai saja di Terminal 2, kami mengambil teksi berbentuk van Toyota Avanza kerana jumlah penumpang dewasa melebihi 4 orang, dan dengan jumlah tambang RM 28.00 kami menuju ke Promenade Apartment.

Pada mulanya aku menyangka apartment kami akan menghadap Laut China Selatan, rupa-rupanya ada pula bangunan Kondominium Marina Court yang menghalang pemandangan syahdu aku ke Laut China Selatan. Cisss....

Setelah mendapatkan kunci bilik, kami terus menuju ke bilik yang sangatlah jauhnya kerana kami terpaksa berjalan kaki dari lobi hinggalah ke unit kami yang berada beberapa blok dari lobi tersebut. Selesai membersihkan diri, kami semua turun berjalan kaki ke Waterfront, Pasar Filipina, Warisan Square, Pasar Malam dan CentrePoint yang sangat hampir dengan tempat penginapan kami.

Oleh kerana perbezaan zon waktu, kami semua berasa takjub dan jakun kerana baru saja jam 6.00 sudah kelam kerana sudah masuk waktu Maghrib.

Kemudian En Mohd Hafiz aka Emon pun datang menemui kami, dan membelanja kami makan di salah satu restoran yang terdapat di Waterfront Kota Kinabalu itu. Setelah itu kami semua pun pulang semula ke tempat penginapan untuk berehat.

Bajet setakat hari ini:

Tambang + Penginapan 1 malam di Promenade Apartment = RM 1,101.50 + 28.00 + RM 166.67 = RM 1,296.17

Hari Kedua - Khamis 2 April 2009

Seawal jam 7 pagi (awallah sangat konon!, jam 7 sudah terang benderang bah!) aku menelefon syarikat yang menawarkan khidmat kereta sewa untuk supaya menghantar kereta. Sebagaimana yang dijanjikan, tepat jam 8 kereta pun sampai. Aku menyewa kereta Perodua Myvi yang berharga RM 130 sehari-semalam, dan aku menyewanya selama 2 hari.

Bajet hari ini : RM 260.00

Selepas sarapan, kami semua pun memulakan perjalanan kami ke Kundasang, tetapi sebelum itu kami perlu mengisi minyak terlebih dahulu kerana minyak yang ditinggalkan terlalu sedikit sehingga sudah berkelip-kelip penunjuk petrol pada ruang meter di dashboard. RM50.00 petrol dituang ke dalam tangki.

Perjalanan ke Kundasang mengambil masa kira-kira 1 jam setengah pemanduan, dan terletak kira-kira 100km dari Kota Kinabalu, perjalanan melalui kawasan tanah tinggi banjaran Crocker yang berliku-liku namun keadaan jalannya amat baik sekali.

Kami berhenti-henti di satu dua tempat kerana ingin mengambil gambar kenangan Gunung Kinabalu yang masih jauh dari pandangan mata. Kemudian kami berhenti di pekan Nabalu untuk melihat-lihat dan membeli sedikit cenderamata untuk di bawa pulang.

Kira-kira jam 12 tengahhari barulah kami tiba di Kinabalu Pine's Resort disambut dengan pemandangan indah Gunung Kinabalu.

Setelah check-in kami keluar sekali lagi untuk mencari makan tengahhari di sekitar Pekan Kundasang. Benar seperti apa yang dikhabarkan makanan di sini agak mahal, setara harganya dengan makanan di Shah Alam atau Kuala Lumpur. Kadar harga satu bilik untuk semalam pula adalah RM188.00 beserta sarapan dan makan malam. Kami mengambil 2 bilik untuk menampung jumlah bilangan kami yang ramai.

Kemudiannya kami berangkat ke Kawasan Air Panas Poring yang terletak kira-kira 30 km dari Kundasang. Setibanya di Poring, rupa-rupanya banyak lagi tempat-tempat menarik untuk dilawati di sini seperti Canopy Walkway, Air-air terjun dan taman bunga rafflesia selain dari mata air panas yang menyegarkan. Seorang dewasa dikenakan bayaran sebanyak RM 3.00.

Setelah menghabiskan masa beberapa jam berendam di dalam air panas, sambil mendengar bunyi-bunyian mergastua, kami bergerak menuju ke Ladang Teh Sabah terletak kira-kira 16km dari Poring, malangnya, setibanya kami di pintu masuk, masa untuk melawat sudah pun tamat.

Kemudian kami berangkat pulang ke tempat penginapan, sempat juga kami singgah di Pekan Ranau di perjalanan balik membeli makanan tempatan seperti Kuih Taosa (Kuih Tak Usah kami ingatkan pada mulanya), dan Sayap Ayam yang sungguh sedap sekali.

Setelah itu kami pulang ke resort, dengan keadaan awan atau kabus tebal berarak mengiringi kami.

Bajet setakat hari ini: RM 260.00 + RM 50.00 + RM15.00 + RM 376= 701.00
Bajet keseluruhan dari hari pertama = RM1296.17 + RM 701.00 = RM 1997.17

bersambung...

Dr Kamarul said...

Best kan jalan sabah....

Selain KK dan Kinabalu, banyak lagi tempat menarik seperti Tawau, Sandakan dan pulau pulau yang masih terjaga keindahannya...

Mesti dah pergi manukan kan?

aranhellstorm said...

manukan? belum lagi bahh...hehehe

kak yanie said...

syoknya sarah
kecik2 dah naik kapalterbang
akak ni, dah masuk 29 baru merasa

Dr Kamarul said...

Lain kali datang sabah, mesti ke Pulau Manukan.. boleh snorkelling.. pantainya indah dan lautnya jernih nampak ikan ikan dibawah.. memang unik

idi said...

manukan la beb.

kau pun bercuti malaysia eh?