Monday, July 6, 2009

Kibod Aku Ada Karen!

Chi-bai!

Otak aku terlalu beku untuk berfikir. Minda aku terlalu kusut untuk mendapat idea. Jari aku terlalu kaku untuk menaip.

Jadi bahlul sekejap.

Aku dengar orang cakap, manusia perlu impian (atau mimpi) untuk terus hidup. Mimpi yang bagaimana? Mimpi ngeri? Mimpi indah? Atau mimpi basah?

Hahahaha!

Celah-celah lorong itu, banyak sekali manusia dan orang-orang.

Ya, aku memang maksudkan orang-orang. Orang-orang yang berdiri kaku tengah-tengah ladang, tengah-tengah sawah. Menakutkan burung-burung.

Sekarang burung dah tak takut dengan orang-orang. Burung-burung pun sudah bermutasi. Sedangkan virus selesema burung pun boleh bermutasi, inikan pula burung itu sendiri!

Orang-orang yang macam manusia dan manusia yang jadi macam orang-orang. Kaku, kejat, sudah hilang deria kreatifnya. Hampir sekali jadi robot. Minda sudah terbejat, hampir sekali tiada minda.

Ya, robot seperti orang-orang, tapi dibantu dan dikuasakan dengan alatan mekanikal atau sedikit elektronik. Macam hamba. Robot ini kiranya ketua khadam, kalau dalam filem P Ramlee, dia sebut Chief Khadam - kurang hina sedikit dari khadam, atau hamba.

Hahahahaha! Aku gelak lagi.

Oh ya! Di celah-celah lorong itu tadi, banyak sekali manusia dan orang-orang.

dan aku antaranya yang jadi orang-orang itu.

No comments:

StatCounter