Tuesday, January 5, 2010

SMS

Aku tengah sedap port baekk punya dekat toilet tadi, tiba-tiba phone bunyi. Niamah! Sapa pulak kacau daun ruang privasi aku ni.

SMS dari maxis.

"RM 0: adakah anda faham mengenai konsep 1Malaysia? Taip 1M C untuk YA, 1M D untuk Kurang Faham, 1M E untuk Tidak Faham & SMS ke 15888 dari maxis dan 1 Malaysia"

tet tit tit tet.. aku taip reply sms tu. Aku jawab, 1M E.


Sebab memang aku tak faham. 1 Malaysia ke kita kalau:

1) Sistem pendidikan masih lagi segregated. Ada sekolah melayu, cina dan tamil. Hapuskan sekolah vernakular, buat satu sistem sekolah untuk semua rakyat. Kalau nak buat jugak, buat sebelah petang, belah pagi sekolah 1 Malaysia, petang lu nak gi sekolah cina ke, sekolah tamil ke lu punya suka.

2) Sistem kuota. Kenapa masih guna kuota bumi tak bumi lagi untuk ke U? Guna sistem merit terus, lu pandai lu masuk la U, lu bangang lu terjun longkang!

3) Parti rasis atau berasaskan kaum. Lu cerita pasal 1Malaysia, tapi lu presiden parti melayu, parti cina, parti india, parti iban, parti kadazan dusun, apa ni?? Lama-lama sok, ada pulak parti jawa, parti bugis, parti banjar, parti tapawer..eh... 1 Malaysia ke itu macam?

tapi bagi aku kita dah berada pada landasan yang elok, kurang-kurang non malay boleh berjawatan tinggi dalam angkatan tentera, polis, dalam kerajaan walau jumlah mereka sedikit, tapi ada platform untuk ke arah itu.

Kalau kena gaya boleh jalan idea tu, kalau tak kena gaya, boleh blah la 1 Malaysia!

No comments:

StatCounter