Friday, December 14, 2007

Kelawar

Hari Rabu malam khamis tempoh hari aku jadi kelawar. Kerja malam sampai subuh. Ada kerja pemasangan injap (valve) di Kuala Selangor, bandar bersejarah, daerah di mana aku membesar. Ada 4 tempat di mana 'benda alah' yang bernama injap itu di pasang. Satu di Jeram, satu di Sungai Buloh, satu lagi di Kg Api-Api dan satu lagi berhampiran IPD Kuala Selangor.

Mula kerja kira-kira jam 8 malam. Itu pun kerja-kerja penyediaan barang-barang dan mesin-mesin. Belum mula kerja pasang lagi. Air pun belum kurang lagi dalam paip, kena tunggu di kurang sikit, baru boleh mula kerja. Aku sampai Kuala Selangor pun jam 9 malam.

Jadi kelawar ini normal bagi mereka yang terlibat dengan kerja-kerja berkaitan dengan utiliti dan kemudahan pengguna, seperti kerja-kerja membina jalanraya, bekalan air, bekalan elektrik dan lebih-lebih lagi bagi mereka pekerja kilang yang mengikut shift. Jadi macam aku ini, yang terlibat dengan kerja-kerja bekalan air, memang tidak hairan kalau kena kerja malam sampai pagi, sebab tidak mahu pengguna terbeban.

Pukul 9 lebih, kerja melonggar skru-skru yang sudah berkarat bermula. Punyalah berkarat sampai tak boleh gerak langsung. Ambil welding machine, kasi bakar itu skru. Potong guna api, senang cerita.

Jam 10 makan. Jam 12 makan lagi. Jam 2 minum dengan kakitangan SYABAS yang memantau kerja-kerja kami.

Aku bergerak dari satu lokasi ke satu lokasi. Memantau kerja-kerja penyambungan. Seronok kerja malam ni, kereta tak banyak di atas jalanraya, tak panas fasal tiada matahari. Heh. Kebanyakkan masa aku berada di lokasi berhampiran IPD Kuala Selangor. Sebab berada betul-betul tepi jalan utama. Takut nanti ada pula pihak-pihak lain menganggu, oleh itu aku harus terus berada di situ.

Risau betul buat kerja kalau betul-betul hampir dengan jalanraya. Dengan lori-lori treler dan kontena yang berlumba dan merempit di atas jalanraya tatkala malam semakin larut, kecut perut juga membayangkan lori-lori yang laju macam jentera F1 itu tiba-tiba hilang kawalan lalu menghentam kami yang berada di tepi. Bukannya betul pemandu-pemandu lori yang membawa treler dan kontena ini, yang selalunya membuat perjalanan 'long haul distance', dan selalunya mengambil preskripsi sendiri seperti ganja, pil kuda dan sebagainya supaya tahan lama dan tidak mengantuk.

Selepas berhempas pulas, (bukan aku, budak-budak Indon aku la..) jam 5.30 pagi barulah kerja mengganti injap baru tersebut dapat diselesaikan. Injap lama yang sudah nampak macam harta karun yang baru digali dari dalam tanah kami hantar ke stor. Aku bergegas ke masjid untuk bersuci. Badan dah bau macam kambing, bau peluh, bau air lumpur, bau tanah dan pelbagai bau lagi yang tak dapat untuk dinyatakan di sini. Takut nanti ada yang loya.

Sampai saja di masjid, aku tengok bilik mandi lelaki dah tak rupa macam bilik mandi, macam dah nak runtuh saja aku tengok. Rupa-rupanya sedang diubahsuai. Jenuh aku fikir nak mandi di mana. Akhirnya, aku menumpang mandi di rumah kawan sekolah dulu, Skema yang kebetulan adiknya adalah kakitangan SYABAS yang memantau kerja-kerja penggantian tadi.

Jam 9 aku ada mesyuarat pula di SYABAS HQ. Pukul berapa aku boleh tidur daa??

No comments:

StatCounter