Monday, December 31, 2007

Tahun Baru Masihi

Kalendar sudah mau tukar baru. 2007 cuma tambah satu (sa.tu = 1) nak jadi 2008. Apa yang dah aku capai sepanjang 2007 ini?

Tak ada. Nada. Zilch. Zero. Nil. null. 0.

Sama saja dengan lain tahun. Sama saja dengan tahun lepas. Cuma angka pada butiran umur sahaja yang bertambah. Juga angka pada butiran saiz pinggang yang naik seperti harga jualan minyak mentah dunia. Asyik naik, tak pernah turun.

Mentaliti aku tetap sama macam dulu juga. Mungkin ada sikit perubahan, ya lah, sudah kahwin, lain sikit daripada zaman bujang dulu.

Prestasi kerja? Masih di takuk lama. Tang tu jugak lah.

Kehidupan sosial? Kalau dapat bersembang lebih dari 2 jam di warung-warung mamak ataupun kopitiam-kopitiam bersama sahabat-sahabat lama, mungkin juga dapat dikira sebagai satu pencapaian. Kot? Kalau tak, rutin yang sama berulang-ulang setiap hari, saban tahun. Pagi, bangun pagi, pergi kerja, petang, balik rumah, buat 'kerja'. Hehehehe...

Wang, simpanan, harta dan aset. Belum lagi dapat aset berjuta. Setakat simpan untuk hari tua tu adalah. Itu pun kalau sempat mengecap hari tua.

Azam baru? Tak pernahnya ada azam. Bukannya bagus pun ada azam, maksud aku, azam setiap kali tahun baru menjelma. Pada aku keazaman ini bila-bila pun perlu ada. Tak perlu tunggu sampai tahun baru, baru sibuk nak fikir azam.

hmm... tahun baru...tahun baru, tahun saja baru, bila pula nak bersemangat baru?

Apa pun, selamat tinggal 2007, simpan elok-elok dalam lipatan kenangan, buka lembaran baru untuk 2008 menghampar harapan semoga yang baik-baik saja menunggu kita di tahun baru nanti.

Selamat Tahun Baru Dunia!

No comments:

StatCounter