Friday, September 19, 2008

Buka Puasa @ Bagan Seafood

Cuti Nuzul Quran tempoh hari, selepas tidur panjang sampai tengahhari pasal berjaga malam tengok game Champions League, Marseille v Liverpool, petangnya, aku, orang rumah dan Sarah Afiqah bergerak menuju ke Port Klang, atas satu tujuan murni, berbuka bersama sahabat-sahabat.

Dalam perjalanan, singgah di Esso berdekatan Jusco Bukit Raja, untuk mengambil Bert.

Sampai disana, Apai dan Ihsan dah sedia menunggu. Kuih muih, bubur dan makanan ringan untuk berbuka sudah siap tersusun di atas meja. Apai selaku pengarah projek berbuka puasa ini, telah melobi kepada aku untuk berbuka di Bagan Seafood yang dikatakan jauh lebih sedap sajiannya dan murah berbanding Muara Seafood yang terletak di Port Klang juga.

Sementara tunggu berbuka lepak-lepak tengok kapal besar dari atas jeti. Sesiapa yang kaki pancing boleh juga melontar joran sebaling dua sementara menunggu waktu berbuka, kerana ada kolam pancing di sebelah premis ini.

Menu hidangan yang telah dipesan oleh en Apai dan en Ihsan adalah; Nasi Putih, Ikan Kerapu MAsak Stim, Ikan Siakap Tiga Rasa, Udang Butter, Ketam Kari, Ayam Goreng Lemon, Sotong Tepung, Air Sirap, Air Sirap Bandung, Teh Cina dan Kuih Muih.

Menjelang waktu berbuka, Ah Sok, Seri, Giteng, Toji, Jibam, Kacap dan Cpot pun sampai dan terus menghadap makanan. Beberapa menu belum sampai. Beberapa orang buka puasa dengan asap cuma.

Setelah bil diperoleh, dan pengiraan dilakukan, sejumlah RM 27 untuk satu kepala perlu dibayar. Walaupun kami skeptikal yang en Apai mungkin telah kowtim dengan tokey restoran, tapi kami tetap sangka baik, sebagai menghormati bulan puasa (Entah-entah 7 Ringgit je sekepala, Apai dan makap 20 ringgit, bisik Bert kepada aku..heheheh...)

Jam 9.15 kami bergerak pulang ke surau dan masjid masing-masing untuk menunaikan solat terawih. Errr...kecuali En Apai dan en Ihsan yang bergerak dengan gumbira hasil duit makap ke karaoke Green Box di Bukit Tinggi..muahahah..

Berikut adalah gambar yang sempat dirakam.















No comments:

StatCounter