Friday, December 19, 2008

Macam-macam Hal lah!

Sudah sekian lama aku tak menatap akhbar, sama ada fizikal ataupun online. Berita di kaca tv pun sudah lama aku tak mengikuti. Sama ada aku benar-benar sibuk ataupun malas mengambil tahu. Kedua-duanya mungkin.

Tapi, ada masanya aku akan mencari sumber berita apabila ada cerita-cerita atau artikel-artikel di blog-blog untuk aku pastikan kesahihan artikel mereka.

Terkini tentang hasrat kerajaan untuk menjual kepentingan mereka di dalam IJN kepada Sime Darby. Terima kasih kepada A Kadir Jasin dan Hishamuddin Rais kerana meningkatkan awareness aku dalam isu ini.

Aku terfikir, ini adalah satu bentuk penswastaan dan penswastaan menyebabkan pengguna terpaksa membayar lebih, ataupun lebih mahal lagi. Lebih teruk, ianya akan bertambah mahal sehingga rakyat biasa tidak mampu lagi untuk mendapatkan rawatan di sana.

PM dan TPM pun menjustifikasikan tindakan mereka ini supaya dapat kita terima dengan kata-kata manis "PM, TPM mahu jaminan golongan miskin tidak terpinggir" - Utusan

Setakat memberikan jaminan sesiapa pun boleh, sedangkan bersumpah dengan nama Allah pun ada yang melanggar, apatah lagi sekadar dengan jaminan yang manis di mulut. Aku puji Chua Soi Lek, walaupun terlibat dengan skandal yang melibatkan isu moralnya namun pemikiran dan pendapat yang mengutamakan rakyat kesuluruhannya dekat dihati aku.

"Kalau kita perhatikan projek-projek lain yang telah diswastakan, bayarannya terus meningkat" - Chua Soi Lek, Utusan

Apa perlunya penswastaan jika tidak terdapat masalah dalam urusan mentadbir IJN menggunakan dana kerajaan? PM sendiri cakap :

"...pengambilalihan itu jika berlaku bukan bermakna kerajaan tidak mampu menanggung kos operasi IJN tetapi mahu melihat hospital yang khusus dalam rawatan jantung itu dapat diperbesarkan dan dipertingkatkan lagi kecemerlangannya" - Utusan.

Jadi, apa perlunya penswastaan IJN?

Lalu aku teringat tentang dokufilem yang aku tonton di HBO bulan sudah, 'Sicko' arahan Michael Moore, yang terkenal dengan dokufilem 'Bowling for Columbine', tentang realiti perkhidmatan perubatan dan kesihatan di Amerika Syarikat. Bagi yang belum, silalah menonton dokufilem tersebut. Dokufilem tersebut membandingkan sistem kesihatan yang bercampur-campur (dibiaya oleh sedikit dari kerajaan pusat dan tempatan, manakala kebanyakkannya dari sektor swasta-syarikat insuran dan pembiayaan sendiri) seperti di Amerika, dan pembiayaan penuh kerajaan seperti yang diamalkan di Perancis, UK dan Cuba.

Aku malas nak ulas dokufilem tu, cuma nak bagi tahu supaya kamu boleh tonton dan bandingkan dengan isu yang kita hadapi sekarang.

Jadi, secara common sense, ini aparat-aparat kapitalis memberikan janji untuk tidak meminggirkan golongan miskin, adakah boleh dipercayai? Mereka hanya mahu keuntungan dari pelaburan mereka apabila dikira dan diaudit setiap kali berakhir tahun kewangan. Istilah 'welfare' tak pernah ada dalam kamus golongan kapitalis ni...

dan apabila PM dan TPM pula memberikan janji, adakah boleh dipercayai? Ahh..dulu kata minyak takkan naik, alih2 esoknya naik tak ingat-ingat, kata ekonomi kuat tapi orang hilang kerja hari-hari... so ingat aku nak percaya?

Sebagai rakyat kita wajib menghalang ini dari berlaku.

p.s: tak mau jadi macam John Quincy Archibald (lakonan Denzel Washington) dalam John Q (2002), aku tak cukup duit atau takde insuran nak buat pemindahan jantung, karang ada plak yang kena tahan jadi tebusan kat IJN tu.

No comments:

StatCounter