Wednesday, December 10, 2008

Tanah Runtuh

Lepas satu, satu jadi. Hari ini, orang dah lupa tentang kereta yang kena timbus dekat Jalan Semantan (yang ingat pun, tuan punya kereta la pasal maybe tak boleh nak claim insurans pasal bencana) sebab ada satu lagi tanah runtuh yang melibatkan kematian dan kerosakan harta benda, dan yang terlibat adalah orang-orang kaya yang mampu buat rumah besar-besar di kaki/lereng bukit, VIP-VIP dalam atau luar negara, artis dan orang-orang yang ada nama... err kenamaan lah tu.

Takziah aku ucapkan kepada semua mangsa.

Lalu semua bantuan, askar, helikopter, jambatan, hatta kedai mamak free ada disediakan. Malah ada pula cadangan bagi tempat tinggal di hotel secara percuma untuk mangsa-mangsa.

Terfikir aku kalau penduduk Flat Sri Wangi kena bencana semacam ini, agak-agak ada ke suara-suara untuk cadang bagi hotel free pada mangsa-mangsa ini?

Bukanlah aku nak jadi jurucakap untuk golongan bawahan, rakyat marhaen, golongan pekerja, working class, orang miskin, rakyat biasa yang cukup makan dan pakai, tapi sekadar untuk meletakkan sesuatu pada tempatnya. Makcik pakcik yang ke'banjir'an di Pantai Timur, Utara dan Selatan hatta di tengah-tengah bandaraya, pusat penempatan sementaranya kalau tidak di dewan orang ramai pasti di balai-balai raya.

Jadi bila ia berlaku di kawasan penempatan VIP-VIP ni, ada pulak suara nak cadang bagi hotel free? Ada macam layanan anak emas untuk para Dato'2, Tan Sri2, Ekspatriat2 pula ni?

Buat penempatan sementara sudahlah, mungkin selama ni tak pernah bertegur sapa dengan jiran-jiran, bila berlaku bencana sebegini hubungan penduduk setempat dan sekitar boleh jadi lebih erat,moga-moga akan menjadikan mangsa-mangsa ini menjadi manusia-manusia yang lebih baik di masa akan datang, lebih faham keadaan mereka-mereka yang tinggal di dalam pondok usang, yang mungkin makan sehari sekali, tanpa siapa ada datang membantu, kecuali bila team Bersamamu TV3 datang baru lah pihak-pihak yang berkepentingan datang menempel, bila tiba musim pilihanraya barulah datang lagi menunjukkan muka memberikan bantuan.

Lagi nak bagi hotel free? Lemak pun naik beb... Duit siapa nak hulur tu? Kalau dari poket sendiri gua tak heran dan tak bising lah beb...

Lepas tu dok salahkan kerajaan sekaranglah, kerajaan dululah, relax, bencana dah datang, tangani lah bersama-sama, lepas dah settle, dah ada siasatan dan bukti, ikut channel yang ada, tak perlulah nak raih populariti setiap kali ada isu timbul, naik muak dah la gua... Semua orang nak bercakap, mangsa pun tak tau nak dengar 'hok mane se'. Sudah-sudahlah, hentikanlah 'blame game' ni.... kepada Khir Toyo sudah-sudahlah tunjuk-tunjuk jari tu pada orang lain. Sejak Highland Towers pada 1993 sampai la 8 Mac 2008, Selangor masih di bawah BN, dan baru beberapa bulan PR memerintah takkanlah tiba-tiba muncul pulak rumah-rumah yang menimbun kat atas bukit tu? Agak-agaklah nak blame pun...

Entahlah..letih dah la aku...

p/s: Team bola Malaysia pun, lagi buat aku letih

No comments:

StatCounter