Wednesday, May 6, 2009

Sekaki Payung Merah Jambu - Versi Yang Boleh Bagi Kamu Senang Faham...Heh

Gilalah!

Bosan ya amat hari-hari duduk dalam bekas empat segi warna putih ni. Hari-hari aku terpacak, duduk diam di sini, tiada siapa peduli.

Kecuali bila tiba-tiba hujan.

Kadang-kadang, rasa macam pelacur. Duduk diam bersama yang lain, tunggu pelanggan datang, bezanya, aku tak dapat menggoda, memujuk dan merayu prospek pelanggan aku. Bila mereka perlu, mereka tanggal bajuku dengan rakus, bogelkan aku, basahkan aku dengan air mereka. Err.. maksud aku air dari langit.

Bila sudah tiada lagi air yang turun, mereka campak aku kemana-mana, tepi rak kasut, belakang kereta, dalam semak. Atau gantung aku tak bertali. Itu kenalan aku yang cerita, 2 bulan lepas, yang entah dari mana datangnya, tiba-tiba duduk sebelah aku dengan badan basah kuyup, membebel tak henti-henti bercerita perihal buruk tuannya. Aku pun sebenarnya tak faham langsung apa yang dibebelkan.

Untung aku tercampak ke sini. 24 jam ada manusia datang berkunjung, siap ada penghawa dingin lagi. Dulu masa aku mula lahir, belum sempat apa-apa, aku sudah ditimbunkan bersama-sama adik beradik, sepupu sepapat yang lain, aku fikir aku mahu ditanam hidup-hidup. Seterusnya yang aku ingat aku berhimpit-himpit dalam ruang gelap dan sedar-sedar akhirnya aku tercampak ke sini.

Bosan...

Sudah hampir 8 bulan aku berdiri di sini, rakan-rakan, adik-beradik yang lain sudahpun meninggalkan dunia yang 24jam terang benderang ini bersama-sama tuan baru mereka dan tidak pulang-pulang. Aku tertanya ke mana mereka pergi sebenarnya?

Hinggalah suatu hari.

"Awak! Cutenya payung pink tu...."

"Cute apa kejadahnya, payung je pun..."

"Cutelah! Sebab dia kaler pink, everything in pink is cute!"

"Cheh...cute lagi tapak kaki saya..."

"Huh..tak best betul la awak ni! orang cakap kiut je.. support la sikit.. bukannye nak suruh beli kan pun! apa la!!"

Dua manusia bertelagah. Aku kira mereka memperkatakan aku. Aku jadi tak keruan. Buat kali pertamanya manusia sedar kewujudan aku dan memuji-muji diriku ini. Hampir terkena sawan tarik aku tadi seraya mendengar pujian sebegitu.

Aku lihat kelibat gadis bersuara lunak yang memujiku tadi menjauh. Hilang dia dari pandanganku. Merajuk barangkali. Yang tinggal di hadapanku, lelaki tadi yang mengutuk aku seenaknya. Ya, yang kononnya tapak kakinya lebih comel dariku itu! Dia memerhati aku dengan tekun. Menyesal mungkin dengan kenyataannya tadi. Aku sudah berkira-kira hendak mencanang berita pada rakan-rakan gossip..

"Ada orang cakap aku cute lah!! lalallalala..".

Aneh, dia masih pegun di situ.

Aku jadi kaget.

Pandangannya tajam.

Habislah aku!

Perlahan-lahan dia mara merapati aku, aku sudah hilang arah, namun aku tidak mampu berbuat apa-apa.

Pasrah. Maria-marianna. Eh apa aku mencarut?

Aku digenggam erat. Tangan kasarnya menyinggahi kakiku yang tidak dibaluti seurat benang pun. Belum pernah lagi tubuhku ini disentuh manusia secara langsung. Aku jadi seram sejuk, syahwat aku tiba-tiba datang. Aku diangkat meninggalkan ahli keluargaku, sahabatku, rakan-rakan segossipanku yang lain.

Prapp! Aku diletakkan di atas meja putih. Belum sempat aku mengembangkan syahwatku ini menjadi satu klimaks, satu tembakkan cahaya merah pula mengenai tampalan yang sudah lama berada di atas badanku.

Sah! I don't belong here anymore. Tiada lagi hawa yang dingin, tiada lagi kawan-kawan untuk bergossip. Perlahan-lahan aku di bawa olehnya keluar dari tempat ini.Kini hanya tinggal aku dan dia.

Aku digenggamnya erat di belakang badannya. Seperti menyorokkan aku dari pandangan orang lain. Seperti aku ini membawa malu dan cela padanya.

Tiba-tiba lelaki itu menyapa seseorang.

"Awak, dah siap semayang?"

"Dah, awak belum kan?"

"Belum, tapi jagakan barang saya kejap boleh?"

Lelaki itu mengalih aku dari balik tubuhnya. Aku terasa badanku seakan melayang dan eh.. gadis tadi!

Aku lihat ada riak terkejut pada wajahnya. Ada genang air di tubir matanya. Ada nada sendu pada suaranya

"Terima kasih awak!"

2 comments:

syah said...

ape endingnye?? x paham!!!

aranhellstorm said...

haku dah edit, supaya ianya tak jadi macam cerita sastera. hehehehe..

StatCounter