Saturday, August 11, 2007

Demam Bola Melanda Kembali!

Esok bermulalah secara rasmi pembukaan tirai musim baru Liga Perdana Inggeris (EPL) untuk musim 2007/08. Seperti biasa warung-warung dan restoran-restoran sama ada Mamak, Melayu dan Cina sekalipun, yang ada melanggan Astro pasti akan mula penuh sesak dengan pelanggan yang ingin menonton perlawanan-perlawanan setiap malam minggu sambil bertemankan secawan teh tarik ataupun nescafe panas.

Seperti biasa, seperti malam-malam perlawanan sebelum ini, setiap kali ada perlawanan melibatkan pasukan kesayangan aku Liverpool FC pasti aku akan menguasai ruang tamu dengan bersenjatakan alat kawalan jauh Astro dan dimana tiada siapapun yang dapat merampasnya daripada aku.

Musim ini, pasti akan lebih menarik dengan kebanjiran pemain-pemain bintang ke dalam kancah bolasepak Inggeris, dimana kali ini dengan kuasa wang dan semangat kapitalisma, kita dapat lihat pemilik-pemilik kelab pertengahan yang bertukar tangan kepada pembida-pembida tertinggi yang datang dari luar England yang mempunyai kuasa wang yang tidak terhad, membeli pemain-pemain bintang yang sebelum ini pasaran pemain hanya dikuasai oleh 4 pasukan teratas iaitu Manc#*ter U*d, Chelsea, Arsenal dan Liverpool. Kelab-kelab pertengahan yang dimaksudkan adalah seperti Tottenham, Manchester City, Newcastle dan lain-lain yang sekarang ini dimiliki oleh orang-orang kaya yang mempunyai kuasa beli yang agak tinggi juga dan mampu mempengaruhi pasaran pemain.

Musim ini aku berharap agar pasukan kegemaran aku akan dapat merangkul kejuaraan ke 19 dan menamatkan penantian hampir 18 tahun tanpa kejuaraan liga. Semoga kehadiran pemain-pemain berbakat besar seperti Fernando Torres, Ryan Babel, Yossi Benayoun, Andrei Voronin, Lucas Leiva, Sebastian Leto dan lain-lain dapat membantu Liverpool merampas semula kejuaraan yang telah lama tidak dapat dikecapi.

Namun ramalan aku, kejuaraan pada musim ini mungkin akan dimiliki oleh Musuh Utama (MU), dan Liverpool di tangga kedua sambil menyapu piala FA dan merangkul piala Champions League buat kali ke 6.

Satu pengumuman: Aston Villa v Liverpool Ahad, jam 12.05 malam di saluran Star Sport, kepada peminat bola, jangan ketinggalan!

No comments:

StatCounter