Monday, November 5, 2007

Minggu yang sibuk

Betapa sibuknya minggu-minggu aku selepas raya Aidilfitri yang bakal melabuhkan tirainya minggu depan. Dengan agenda-agenda kerja dan peribadi, rumah-rumah terbuka rakan-rakan dan saudara mara, mesyuarat-mesyuarat kemajuan kerja, temujanji bersama doktor, bersama klien, bersama parti-parti lain (tetapi bukan parti tupperware mahupun parti politik), banyak menuntut aku bergerak ke sana dan ke sini.

Ramai kawan-kawan akan mendirikan rumah tangga tahun ni. Oleh itu kawan-kawan bujang aku harus berasa gerun apabila seorang demi seorang meninggalkan kepompong bujang yang selesa untuk satu cabaran baru dalam hidup masing-masing.

Cerita fasal raya, pagi raya lepas solat sunat Hari Raya aku ke pusara arwah mak bersama adik beradik. Raya pertama lagi aku dah mula menziarahi rakan-rakan yang dapat aku ziarah. Aku ke rumah Kacap dan Pijul petang raya tu, selepas baraan di kawasan kariah surau bapa mertua aku. Malamnya aku ke rumah Labu. Cadang nak berjalan raya ke rumah mertua Apai malam tu, tapi Apai pun tiada di rumah, maka aku pun terpaksalah duduk diam di rumah.

Aku dan Adik beradik bersama keluarga Isteriku

Raya ketiga aku ke Kuala Lipis. Tanah tumpah darah ibu kepada mak aku. Di sini aku menjenguk pakcik makcik dan sepupu sepapat yang bertebaran di Kuala Lipis dari bandarnya hinggalah ke ceruk Kechau membawa sampai keTg Jambu Kuala Telang dan Padang Tengku. Balik ke Lipis barulah ada rasa atau feel balik ke kampung berhari raya. Balik Tanjong Karang dah selalu sangat, rasa seronok itu sudah jadi pudar dek kerana keterbiasaan melihat suasananya.

Bergambar dihadapan rumah yang bakal dirobohkan selepas raya.

Di penghujung cuti raya, aku ke Banting, kampung tempat arwah abah aku selalu menghabiskan masa kecilnya dan masa mudanya. Atuk bagi aku duit raya. Dah besar panjang pun masih dapat duit raya.

Facebook. Ya Facebook. Kegilaan terkini aku. Banyak aplikasi yang boleh buat pekerja-pekerja macam aku ni terlupa tujuan dan objektif hidup. Oleh kerana Facebook, aku sudah melupakan Friendster, apatah lagi MySpace mahupun Hi5.

Esok aku akan ke Kuantan. Ada satu persidangan untuk aku hadiri. Dan sepatutnya aku ke Pulau Pinang hari ini, tetapi oleh kerana beban tugasan yang ada, dan tugasan itu harus di bahagi-bahagikan supaya semua kerja dapat selesai sekaligus.

Lusa mungkin aku ke Rompin, tapi belum tau lagi.

Aku betul-betul penat.

No comments:

StatCounter