Friday, December 21, 2007

Anak Haram!

Selamat hari raya Aidiladha terlebih dahulu. Tajuk tu bukan aku marah, bukan aku memaki dan juga bukan kategori carutan. Sengaja ditulis sebegitu rupa untuk aku sebenarnya mempromosi filem melayu terbaru "Anak Halal" karya Osman Ali yang sebelum ini telah menerbitkan 'Bukak Api' dan 'Puaka Tebing Biru' di layar perak.

Osman Ali juga menerbitkan telefilem-telefilem yang kebanyakkan menjadi buah mulut peminat-peminat drama melayu di kaca tv seperti 'Toll Gate Girl' lakonan bersahaja Amy Mastura dan 'Intan Mahsuri' lakonan Umie Aida yang kedua-duanya juga menjadi antara karya yang penulis minati.

Anak Halal adalah garapan kisah pemuda-pemudi yang hidup di lantai piramid dan hirarki sosial, yang tinggal di pangsapuri dan kebanyakkan masa luang dihabiskan di bawah-bawah jambatan, bermain gitar dan bersenda gurau sesama mereka. Inderaputera, lakonan Farid Kamil menjadi tunjang kepada set sosial di bawah jambatan ini dan kehidupannya ditemani rakan sejak kecil, Johanna lakonan Maya Karin. Menjadi pelangkap kepada set sosial ini adalah Ezan yang memikul tanggungjawab berat sebagai seorang abang untuk menyara kehidupan dia dan adik perempuannya, Milya yang belajar di kolej. Ezan lakonan Adi Putera yang popular dalam drama telenovela di kaca tv tidak mengecewakan, dan dapat membawa watak seorang yang berpewatakan lucu dalam keseriusan isu yang di bawa melalui wataknya. Milya lakonan Raja Farah (Salon) juga berlakon dengan begitu baik dan konsisten persembahannya sehingga ke penamat.

Filem ini mengisahkan Inderaputera yang diserahkan semasa bayi oleh ayahnya kepada Mariam aka Bonda sejurus sebelum ayahnya ditangkap polis. Lalu Inderaputera dibesarkan dalam persekitaran yang daif iaitu di kawasan setinggan pinggiran Sungai Klang. Di sini Inderaputera mula berkawan rapat dengan jirannya, Johanna anak Bu Leha(Kartina Aziz) yang juga lasak seperti lelaki.

Bonda ditangkap kerana mencederakan peragut yang meragut begnya, ketika itu, Inderaputera dan Jo sedang mengutip botol di bawah jambatan Sg Klang untuk di jual. Pendekkan cerita, kemudiannya Inderaputera dibesarkan pula oleh Bu Leha.

Tahun 2007, set ini telah berpindah dari setinggan pinggiran Sg Klang ke Flat (yang penulis agak) di Jalan hang Tuah kerana sudut pandangan yang menghadap Penjara Pudu dan Berjaya Times Square, 2 tempat, 2 darjat yang berbeza.

Dari sini, kita dapat melihat karakter Inderaputera dan rakan-rakan diperkembangkan lagi. Danny dan Shah lakonan Bront Palarae dan Remy Ishak (who?) berjaya membawa keceriaan dalam suasana kebuntuan hidup di bawah jambatan dengan watak mereka yang gila-gila remaja. Mereka adalah sahabat dan rakan sekerja di stor gudang menjual barang-barang half cut.

Masa untuk konflik. Konflik cinta dan perasaan. Secara tiba-tiba, entah dari mana dibawakan watak Amiera lakonan Fasha Sandha, anak orang kaya Dato apa entah namanya, lakonan Tarmimi Serigar yang tiba-tiba juga jatuh cinta kepada Inderaputera lalu membiarkan Johanna dilanda cemburu kerana dalam diam, Jo juga sudah lama menaruh rasa cinta dan sayangnya kepada Inderaputera.

Amiera seorang yang sedih hatinya, menemui kehidupan setelah bertemu dengan Inderaputera dan set sosial di bawah jambatan. Sebelum ini di juga telah menemui kehidupan, tetapi dalam bentuk serbuk putih, dan pil-pil LSD. Amiera seorang penagih dadah rupanya.

Juga konflik Ezan yang berhutang dengan Ahlong Geng Jahat (lakonan trio Zulhuzaimy, Fizz Fairuz dan Fauzi Nawawi) yang membawakan watak jahat yang dapat dibenci ramai. Zulhuzaimy sekali lagi membawakan watak streotaip jahatnya, yang walaupun streotaip tetapi penulis memang menggemari lakonannya sejak dari Gedebe the Movie lagi.

Apakah kesudahan konflik ini? Pergi panggung, tonton sendiri.

Pernilaian penulis: 4 Bintang dari 5.

Kekuatan filem ini: Dialognya yang real dan asli, tiada lagi dialog-dialog susunan buku teks bahasa melayu sekolah seperti dalam filem-filem terdahulu, Sembilu, Maria Marianna dan yang sewaktu dengannya.

Jalan cerita walaupun isu dan mesej yang biasa didengar iaitu dadah membawa kehancuran (mesej,mesej,mesej...klise betul), namun garapannya baik walaupun kadang-kadang membawa penonton entah kemana, namun tidak mencacatkan karya keseluruhannya.

Aksi-aksi pergaduhannya, wow!

Pergilah tengok!

Link lain:

Tayangan Unggul - Sinopsis dan maklumat filem
Budiey-Filem Anak Halal
Dia Tulis - Anak Halal
Sinema Malaysia
Tontonfilem - Anak Halal yang Haram Jadah


1 comment:

Anonymous said...

aku nak tengokkk..:P cam bes la aku dgr sinopsis dier tuh..lgpon ader farid kamil berlakon.. n pelakon2 lain pon bleh tahan best kn.hehe..xsaba ler aku nk tgk.ok sekian:P

StatCounter