Tuesday, August 12, 2008

Cerhypen

Anip jalan lambat-lambat. Dia seret sandalnya malas-malas atas lantai koridor. Srettt...srettt bunyinya, menjengkelkan. Memang malas betul dia pagi tu. Pagi-pagi hari minggu sepatutnya boleh berkubang di atas tilam sampai tengahhari.

Ima jalan seiringan. Anip buat muka ketat. Ima senyum-senyum. Kadang-kadang dia toleh arah Anip, Anip cepat-cepat buat muka neutral. Ima senyum lagi.

Anip dah jadi balak Ima dekat 2 tahun. Macam-macam mereka dah kongsi. Dari sebesar-besar kereta Savvy milik Ima sampai lah ke berus gigi pun kadang-kadang mereka berkongsi sama. Sampai benda yang tak patut dikongsi pun Anip dengan Ima kongsikan bersama.

Cuma di rumah kongsi saja yang belum mereka cuba. Cuba apa? Hanya mereka saja yang tau.

Sampai saja di kereta, Ima hidupkan enjin. Anip di belakang, dekat bonet nak ambil kasut. Hari Ahad pun nak kena pakai kemas-kemas. Anip ngomel dalam hati saja, tak berani nak cakap depan Ima, nanti tak dapat duit belanja pula, Anip budak belum habis belajar. Ima baru setahun kerja dengan gomen, tapi dah boleh pakai kereta. Baru jadi penolong pegawai, mana Ima dapat duit banyak-banyak Anip tak pernah nak ambil tahu.

Tapi hari ni Ima kata dia nak bagitau rahsia dia dapat duit banyak-banyak tu. Anip angguk saja, tak pernah nak ambil pusing, tak pernah nak ambil minat untuk tahu duit Ima datang dari mana. Kot-kot karang dia bagi tau duit rasuah ke, duit melacur ke, duit dari kegiatan membohsia part time ke,tak pasal pulak Anip was-was nak guna duit yang Ima bagi, silap haribulan nanti Anip tinggalkan Ima, tapi Anip tak nak tinggalkan Ima, kalau tidak nanti siapa nak bagi dia duit lagi tiap-tiap minggu.

Jadi biarlah Anip buat tak tau mana Ima dapat duit tu.

Minggu lepas Anip jumpa kawan zaman sekolah dekat mamak masa dia tengah tapau nasi untuk makan malam, sebab Ima balik lambat buat overtime katanya. Anip tak jadi tapau, lepak dengan kawan dia, terus makan dekat situ juga sebab kawan dia kata nak belanja.

Sekali kawan-kawan kepada kawan dia tu datang. 3 orang semuanya. Semua bawa fail plastik. Anip perasan kawan dia pun ada satu, dia letak dekat kerusi sebelah dia tadi. Mula-mula mereka cerita pasal susah hidup sekarang, minyak naik, harga barang naik, gaji saja yang tak naik-naik. Tapi Anip tak kisah, duit pinjaman dia memang tak naik-naik pun, dari semester satu dulu RM 3500 satu semester, apa yang dia tau, lepas habis nanti, yang naik mesti jumlah pinjaman dia. Pinjam 21 ribu, bayar 30 ribu. Biasalah tu, dalam surat perjanjian dah ada tulis, kau nak kata apa lagi, Anip selalu kata.

Apa pun Anip belajar lagi, tak ada tanggungan tak ada pendapatan. Cuma tanggung diri sendiri saja, lagipun Ima support dia tiap-tiap bulan.

Sekali lepas tu kawan dia bukak fail. Rupanya kawan dia tu ejen MLM. MLM tu multilevel marketing. Anip pantang betul kalau ada orang ajak-ajak benda yang di tak mau buat. MLM ni memanglah boleh buat duit, masalahnya Anip tak mau sebab kena cari orang nak jadi downline. Nak cari orang kena jumpa orang, cerita dengan orang. Jumpa orang yang tak kenal lepas tu cerita pasal benda yang dia sendiri tak suka, sudah tentulah orang lain pun tak berapa nak suka. Lagipun itulah benda terakhir dia akan buat dalam hidup, buat MLM.

Kawan-kawan Anip pun anti dengan orang MLM. Pernah satu kali kawan kepada teman serumah dia datang nak buat MLM. Dia dengan kawan-kawan dia mula-mula buat-buat dengar cerita mamat tu, lepas tu, mamat tu bagi buku-buku dengan risalah, kawan-kawan dia selamba je ambil buku dengan risalah tu kemudian campak keluar tingkap.

Lepas tu ramai-ramai pergi buat kerja masing-masing. Mamat tu muka bengang je, lagi tambah bengang kawan dia yang duduk serumah dengan Anip pun gelak je, buat hal sendiri. Anip agak lepas tu mesti putus kawan.

Kali ni, Anip mengaplikasikan bakat lakonan dia. Bawah meja, dia hantar sms dekat kawan dia.

"Miskol aku sekarang! Urgent"

Seminit lepas tu hand phone Anip berbunyi. Anip dan kuatkan volumenya. Anip angkat, tapi sebenarnya kawan dia tadi buat miss call. Anip beredar dari meja keluar restoran.

2 minit lepas tu Anip datang balik, dengan muka cuak, dia kata dekat kawan dia,

"Budak rumah aku eksiden la bro, lain kali je lah lu cerita..err..tadi nasi kau belanjakan? Terima kasih banyak arr.."

Anip tepuk-tepuk bahu kawan dia kemudian beredar. Depan kedai, buat-buat nak cepat, pulas throttle motor pun macam baru berlepas dari starting line cub prix racing.

Emergency konon! Kawan dia kata dalam hati.

Anip duduk diam dekat sebelah, sambil layan lagu Irwan Syah, padahal benci betul dia dengan artis dari seberang itu, saja nak ambil hati Ima. Ima minat gila dengan Irwan Syah. Cute katanya. Masa mula-mula Anip dengar Ima kata Irwan Syah tu cute, hampir tersedut straw ke dalam tekak si Anip.

Cute? Cute lagi tayar TT100 motor aku kata Anip.

Sudah hampir setengah jam Anip duduk di dalam kereta. Hampir setengah jam jugalah dia terpaksa melayan lagu-lagu Irwan Syah yang dimainkan melalui pemain cakera padat Clarion kereta aweknya itu.

Dan dah 3 bulan dia asyik dengar lagu yang sama. Sampai Anip hafal semua lagu-lagu Irwansyah, sampai kawan-kawan dia label Anip mat jiwang lentok leleh. Apa barang Anip yang ada poster Metallica sebesar pintu dalam bilik boleh hafal full album lagu-lagu Irwansyah.

Kawan-kawan Anip kutuk gila-gila tapi Anip buat dek saja.

Akhirnya mereka sampai tempat yang dituju. Anip ingat nak pergi sarapan dekat restoren atau dekat maple mana-mana, tapi apa kejadah pergi dekat bangunan pejabat macam ni, Anip kata dalam hati.

Ima, senyum-senyum lagi, dalam hati dia melonjak riang, hasrat hati nak tukar kereta hampir tercapai, downline dia kini sudah penuh.

Anip tertanya-tanya kemana gerangan di bawa Ima akan dirinya, dari kejauhan terlihat ramai orang diluar sebuah pejabat. Kebanyakkan mereka membawa fail plastik berwarna yang seperti pernah dilihatnya.

Muka Anip merah padam, bila terlihat kawannya yang belanja dia makan di kedai mamak minggu lepas melambai-lambai ke arah dirinya.

4 comments:

ciPuding_7 said...

hahahaha..
terhibur sungguh..

sambung la lagi wei..
kalo bleh yg mencabar sket selok belok cerita ni..

~ tgh order ni..

aranhellstorm said...

mencabar minda ke, emosi ke, nafsu serakah?

Heh..

bocah cilik... said...

aku duk sok layan..tetibe je tamat...potong tol...

hehee..

aranhellstorm said...

bocah bocah iki...

heheh...biasa la tak leh bagi lebih2.. tu yg kena potong bg tamat trus tu..

StatCounter