Wednesday, May 30, 2007

Menunggu dan menanti

Hidup ini sarat dengan penantian. Bermula dari dalam rahim ibu, kita harus menunggu 9 bulan 10 hari sebelum boleh keluar melihat dunia. Menunggu masa diizinkan Tuhan untuk keluar ke dunia dan beribadat kepadaNYA.

Bangun pagi, nak bersarapan atau sekadar menghirup kopi atau teh, harus menanti untuk air yang dijerang mendidih di atas dapur. Jikalau beruntung tuah dibadan, dapat isteri yang boleh dinobatkan isteri mithali peringkat kebangsaan, minuman anda sudah tersedia, anda juga harus menunggu minuman itu suam sebelum boleh diminum, kecualilah anda mempunyai lidah setebal kamus dewan.

Sebelum bergerak meninggalkan rumah, enjin kenderaan perlu dipanaskan terlebih dahulu. Menanti lagi. Bagi yang berkenderaan awam, penantian itu sudah pasti.Lebih-lebih lagi di Malaysia ini, belum lagi ada budaya tepat masa yang betul-betul menepati masa sepeti di Barat, di Jepun dan di mana-mana Negara Maju yang lain (Mungkin sudah bermula sekarang dengan RapidKL...tambang 2 ringgit ke mana saja..).

Di pejabat, harus menunggu mesin fotokopi bersedia terlebih dahulu sebelum boleh mula membuat salinan. Bagi yang kekurangan kerja untuk dibuat, sebahagian besar waktu mungkin dihabiskan menanti jam sampai ke angka 5. Bagi yang kelaparan kerana terlepas sarapan pagi, terpaksa pula gagahi jua menanti hingga ke waktu rehat.

Pagi ke tengah hari, menanti, menanti dan terus menanti.

Pergi ke Bank, pejabat pos, kaunter-kaunter bayaran, semuanya perlu menunggu. Ada tempat yang berteknologi, sistem nombor giliran digunapakai, manakala yang masih ketinggalan seperti zaman penjajah, sistem beratur atau berbaris pula terpaksa diikuti. Semuanya harus menunggu giliran. Ada juga yang kurang ajar tidak beradab sopan memotong giliran yang selalunya bernasib baik kerana tiada siapa yang berani menegur, kalau adapun satu dalam seratus. Majoritinya, diamkan saja, danterus menunggu dengan sabar. Menunggu dan menunggu lagi.

Kita ke jalanraya pula. Di persimpangan berlampu isyarat, semuanya harus menunggu dengan sabar, jikalau tidak, mungkin nyawa melayang. Begitu juga di bulatan atau persimpangan, harus menunggu dan memastikan keadaan yang betul-betul selamat untuk meneruskan perjalanan. Begitu juga ketika sedang mengekori kenderaan yang terlalu perlahan, dan kita tak sabar pula untuk memotongnya, harus menunggu arah bertentangan benar-benar mempunyai jarak memotong yang selamat barulah niat itu diteruskan, maklumlah malang tak berbau, oleh itu kita mesti menunggu. Di tol-tol yang banyak melata sekarangni, kita juga sering menunggu giliran walaupun kita menggunakan SmartTAG, di buatnya kenderaan yang di hadapan terlupa menambah nilai kadprabayarnya, atau baterinya yang sudah habis tenaga terpaksa juga menunggu atendan tol untuk membantunya melepasi tol tersebut sebelum kita dapat melaluinya. Itupun kalau lagi tak bernasib baik, menunggu giliran untuk membayar tol, boleh bertukar menjadi menunggu giliran maut, kalau tak percaya cuba baca suratkhabar hari ini.
Al fatihah bagi semua mangsa yang telah menemui Penciptanya.

Pendek kata dijalanraya pun harus tunggu, tunggu dan tunggu.

Yang bujang menunggu yang teristimewa untuk sama-sama menaiki pelamin. Yang beristeri dan bersuami, menunggu si comel penerus zuriat, yang mampu menunggu masa untuk memajukan borang nikah (lagi) pada isteri tua (uppss!), yang duda janda menanti pengganti dan yang uzur dan sakit menunggu mati.

Yang mati menunggu soalan. Ada juga yang tak sedar, tau-tau dah melangkahkan kaki ke dalam Syurga (Golongkanlah aku kedalam golongan ini, amin!) Ada juga yang mengeluh tak tahan menunggu padang mahsyar minta masukkan segera ke neraka, mana tahu di situ lagi berat seksaanNYA. Ada juga yang mahu melangkah kaki kedalam Syurga, terpaksa menunggu lagi apabila ada hamba Allah yang lain ingin menuntut haknya kerana dulu di dunia dia difitnah dan selalu diumpat oleh beliau yang sudah hampir untuk kesyurga itu. Menunggu lagi kita di saat itu. (Na'uzubillahi minzalik)

Menunggu itu penyeksaan, dan sebaik-sebaik seksaan adalah seksaan yang mampu mendekatkan kita kepadaNYA. Bukan seksaan yang membuat kita menyesal dan mahu kembali ke dunia, itu adalah seksaan yang sebenar-benarnya, sesal ketika itu tidak berguna lagi. Moga dijauhkan kita dari seksaanyang Maha Pedih itu. Amin.

6 comments:

ROSNIZAM said...

Rasa insaf jap. Ni yang rasanya nak cari awek yang boleh menjadi pembimbing dunia akhirat ni..hehe

aranhellstorm said...

hehehhe..insyaAllah..ketemu juga ko nanti dgn awek solehah ko tu..heheh

aranhellstorm said...
This comment has been removed by the author.
nizam best said...

hah..ko tunggu la plak seksaan kat akhirat plak..yg tu ko tggu x?

aranhellstorm said...

yang tu tak tunggu pun kene jugak...

ciPuding_7 said...

huhu.. sesungguhnya penungguan itu satu langkah utk meningkatkan kesabaran.. sabar itu pula adalah sebahagian dari iman..
sekian ceramah sy utk harini..
heh..

StatCounter