Wednesday, June 20, 2007

Sambutan Ulang Tahun ke 13 SMKAKS ~ II

Bahagian II ~ (1997 - 1998)

1997



Foto Kenangan Tingkatan 4 Amal
Berdiri Dari Kiri : Megat, Dzulhamka, Fauzi, MKA, Muslim, Aku, Yazid, Ahmad Hafidz, Yushafidi, Izzee, Ihsan, Haikal
Tengah : Zahrina, Asiah, Natrah, Nuhaa, Shazareen, Aslam Diyana, Noorul Ain, Kamilla, Farah, Hadziffah, Hidayah, Amrah
Duduk : Norehan, Aziannabiha, Ngazraini, Radziah, Pn Tazliah, Kamaruzzaman, Norhana, Razima Shahira, Zulfa


Aku kembali ke SMKAKS dengan hati yang berbelah bahagi. Antara hendak atau tidak aku juga tidak tahu dan tidak yakin dengan keputusan aku untuk bertukar ke sekolah lain. Borang ke SM Teknik, SBP dan MRSM semuanya telah aku ambil cuma belum lagi aku penuhkan. Aku biar saja dulu tentang itu, biar keadaan dan masa yang menentukan.

Sekarang aku bukan lagi warga Hidayah. Bertukar kepada kelas Amal yang menawarkan aliran sains tulen. Aku sebenarnya mahukan sekolah yang menawarkan subjek lukisan teknik dan subjek-subjek teknikal, malangnya di sini semua itu belum lagi ditawarkan walaupun ada ura-ura kedengaran tentang usaha untuk mewujudkan satu kelas teknikal, tetapi nampaknya usaha itu belum dapat dilaksanakan pada tahun ini.

Aku masih ingat pada minggu pertama persekolahan, terdapat ramai sekali pelajar-pelajar yang mengambil aliran sains hingga ada cadangan untuk mewujudkan 2 kelas aliran sains tulen. Tetapi setelah seorang demi seorang pelajar meninggalkan SMKAKS ke sekolah yang lebih baik seperti KISAS, MRSM dan sekolah-sekolah Sains, maka tinggallah lebih kurang 30 pelajar yang layak untuk mengikuti kelas aliran sains ini.

Tetapi berada di tingkatan 4 adalah masa yang sangat indah bagi pelajar sekolah menengah. Tiada peperiksaan besar, maka inilah yang dikatakan tahun berbulan madu!

Pada tahun ini juga beberapa pelajar yang pindah ke sekolah lain, berpatah balek (pinjam dari FAO) semula ke SMKAKS. Antaranya Dzulhamka yang telah mendaftarkan diri sebagai pelajar KISAS, Sharifuzan ke SM Teknik Kuala Kelawang, Amrah dan Fairuz Liza ke Maahad Hamidiah Kajang, dan beberapa orang pelajar lain. Akibat daripada peristiwa 'U-turn' ini, aku mengambil keputusan untuk terus kekal sebagai warga SMKAKS sepertimana teman-teman aku yang lain.

Beberapa orang pelajar baru juga telah masuk mendaftar sebagai pelajar SMKAKS dalam tingkatan 4. Antaranya Kamal, Mohd Nizam, Zakaria, Shahril dan Mohd Khairul Anwar. Mereka ini mempunyai personaliti yang berbagai-bagai dan ada juga yang mempunyai masalah untuk bersuai kenal seterusnya mengakibatkan salah faham dan pertentangan fikrah dan budaya.

Aku masih ingat bagaimana kesilapan dalam memberikan 'first impression' dalam perkenalan boleh membuat imej anda rosak dan mungkin menyebabkan anda dilayan seperti golongan unwanted dan mungkin akan mengambil masa yang lama untuk memulihkan imej anda itu. Seperti dalam kes Mohd Khairul Anwar v people (people merujuk kepada pelajar-pelajar asal SMKAKS ~ Pioneering Batch), dimana defendan telah didapati bersalah atas tuduhan memerangi the people secara terangan-terangan, di mana beliau telah menolak jemputan salam persahabatan the people untuk duduk makan semeja di tempat makan biasa kami iaitu di bahagian belakang sekali dalam Dewan Makan dengan mengatakan duduk belakang adalah untuk golongan yang tidak maju, di mana tindakan itu adalah sangat tidak bijak jikalau anda mahu hidup bersosial.

Kejadian ini membuktikan bahawa benarlah pepatah Melayu yang berbunyi; "Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu menguak", dan masuk kandang harimau, mengucaplah banyak-banyak! hehehehe...

Walaupun terdapat api persengketaan antara dia dengan kebanyakkan the people, hubungan aku dengan dia adalah seperti biasa dan normal, kerana aku cuba untuk memahami personalitinya yang mungkin jikalau tidak cuba difahami, maka tidak akan terbit ikatan persaudaraan atas nama Islam yang sebenarnya. Kebetulannya aku dan Mohd Khairul Anwar sama memasuki unit beruniform yang sama iaitu Pengakap.


Kenangan Jambori Pengakap Asia Pasifik ke 18 dan Jambori Pengakap Malaysia ke-9 di Kuala Besut Terengganu
Dari Kiri atas: Taufik, Nash, Zulhabri, Sabah, Tarmizi, Budak SMSeri Tiram, aku, Umar Fawwaz, tak ingat, budak-budak SM Seri tiram, MKA, Nik Kamarullah, Cikgu Noorazman
Bawah : Syah Fared, Huzaifah, Syed Zulkarnain, Bassiq, Faiz, Nor Shahza, Sobree dan Adam. (Ihsan memori Farah Che Ani)


Mungkin benar juga kata orang, bersosial dengan rokok adalah lebih mudah mendapat kawan. Shahril atau dengan nama registerednya Sipot Jr (kemudiannya 'Jr' itu dilenyapkan) mengambil nama sempena wajahnya yang seiras pelajar senior yang aku kategorikan sebagai SG iaitu Sipot Sr, menempatkan diri beliau dengan mudah dikalangan the people kerana beliau adalah seorang perokok.

Pengaruh rakan sebaya adalah satu istilah mudah untuk melindungi kelemahan diri dan untuk melindungi kekurangan jati diri yang betul-betul kental untuk menahan diri dari melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah dan merugikan diri sendiri. Ia juga satu istilah bagi melepaskan diri dan juga salah satu bentuk escapisme bagi memberitahu orang dengan mudah bahawa; "bukan salah aku itu terjadi!".

AKu mula belajar merokok. Benar ianya adalah pengaruh rakan sebaya, lupakan sahaja apa yang aku nyatakan sebelum ini. Aku akan tetap menyalahkan rakan-rakan sebaya aku yang mengajar aku cara-cara menyalakan sebatang rokok, menyedut asapnya dan melepaskan perlahan-lahan ke udara. Mentor aku adalah Ihsan dan Fauzi. Mungkin Ahmad Hafidz juga terlibat sama. Aku adalah pelajar yang cerdik maka dengan mudah aku mempelajarinya, dan hanya selepas 2 kali sedutan sahaja aku berjaya menyedut asap rokok tanpa terbatuk dan tersedak.

"Bagi aku sepam aje, setakat sepam takkan ketagih la..", kata -kata nafsu yang diiyakan sahaja oleh akal yang telah dimabukkan dengan nikotin.

Dua, tiga sedutan pula selepas itu. Diikuti dengan lantai dan dinding tandas yang bergoyang-goyang seperti ingin menelan kamu kedalamnya.

Empat, lima, enam dan tujuh sedutan.

Akhirnya sebatang penuh rokok berjaya dihabiskan tanpa rasa pening dan mual lagi. Nikotin sudah bersebati dengan saraf-saraf otak, dan akhirnya berjaya menyesuaikan dengan kimia-kimia badan yang lain. Sekarang aku sudah bergelar perokok, yahoo! Aku sudah menjadi seorang lelaki yang macho dan tampan lagi bergaya. Dunhill - Gaya, Mutu, Keunggulan. Ya.. Unggul lah sangat!

Aku sudah jadi otai, kerana aku melanggar undang-undang tertinggi sekolah. Perokok boleh dibuang sekolah, dan aku bangga aku mengambil risiko itu. Apa yang aku tidak nampak ialah aku bakal membelanjakan sejumlah wang yang banyak untuk menampung ketagihan aku terhadap benda yang bernama rokok itu nanti.

Dalam tahun ini, secara akademiknya, kami mengalami krisis kekurangan guru yang layak untuk subjek-subjek elektif, seperti Kimia. Subjek ini kami telah diarahkan oleh guru yang mengajar untuk membaca buku rujukan dan membuat diskusi sendiri. Pelajar-pelajar seperti aku mana mungkin akan belajar sendiri, maka natijahnya,aku menghabiskan sepanjang tahun tanpa ada sedikit pengetahuan pun tentang subjek tersebut. Ada juga subjek-subjek lain seperti Matematik yang diajar oleh guru yang bukannya daripada bidang tersebut. Pendidikan Islam juga sepatutnya diajar oleh seorang guru, bukannya seorang Pengetua yang terlibat dengan pentadbiran secara langsung, dan akhirnya selalu tidak hadir ke kelas, dan kami berbuat sesuka hati. Yey!

Pada tahun ini juga, aku telah jatuh cinta pandang pertama kepada seorang pelajar baru yang masuk ke kelas kami. Aku masih ingat ketika dia melangkah masuk, aku terpegun dan mataku tertancap kepadanya dari saat dia melangkah masuk sehinggalah ke tempat duduk. Ketika itu kami berada di makmal untuk kelas Biologi. Aku duduk di belakang sekali, Biologi bukanlah subjek kegemaran aku. Dia juga duduk di belakang, dan aku dapat terus menatap wajahnya, untuk aku mentelaah sudut Biologi aku sendiri. Biar aku namakan dia NN. (fasal dah ada N sebelum ni). Ketika itu bukan aku seorang yang bergelar 'secret admirer' nya, Yazid juga dalam diam menaruh perasaan, dimana kami pernah sama-sama berusaha untuk mendekatinya.

"Best man win". Begitulah kata-kata Yazid di suatu sore.

Gelihati aku fikirkannya kembali.

Aku masih ingat juga ketika sahabat aku, Labu yang ketika itu terkenal dengan nama jolokan 'mat sargon' mendemonstrasikan pada aku, betul-betul dihadapanku bagaimana untuk 'merembat' majalah Ujang di kedai Kandayah Store Kuala Selangor tanpa membayar walau sesen pun. Aku betul-betul terpegun dengan skil dan keberaniannya yang sangat waja itu. Masakan tidak, kedai runcit yang dikawal rapi itu dengan mudah dipatahkan pertahanannya oleh seorang budak sekolah yang berwajah 'innocent'.

Aku bukanlah dilahirkan sebagai atlit, ataupun sebagai yang sangat aktif dan minat bersukan, tetapi entah bagaimana aku banyak meraih pingat-pingat kemenangan dalam acara-acara yang aku sertai. Dalam pertandingan sukan sekolah misalnya, aku menungguli cabaran lari 800m dengan pingat perak (menewaskan Azizi x-SMAS) yang pernah mewakili sekolah dalam acara olahraga. Dalam pertandingan yang sama juga aku meraih gangsa dalam acara lari berganti-ganti 4 x 100m, di mana aku masih ingat Rasyid yang mewakili rumah merah ketika memotong aku dari sebelah kiri, sedangkan aku berada di lorong kiri sekali! (Main tipu aarr Ricet!) AKu juga mewakili sekolah dalam marathon anjuran Lions Group dan PDRM yang berlangsung di Kuala Lumpur bersama-sama Razli dan Fadhlan Marzuki, junior aku.


Pasukan Bola Keranjang SMKAKS bawah 15 dan 18 bergambar kenangan bersama Wak Jazuli sebagai Jurulatih konon-kononnya.


Dipenghujung tahunnya, barisan kepimpinan bertukar, kami sebagai pelajar-pelajar tingkatan 4, akan mengambil alih tampuk pemerintahan yang akan bertransisi pentadbirannya saban tahun. Aku menguasai kedua-dua dewan, walaupun aku cuma timbalan sahaja. Dewan Rakyat (Asrama) dan Dewan Negara (Sekolah), kedua-dua jawatan kedua tertinggi di kedua-dua dewan iaitu Timbalan Ketua Umum dan Timbalan Ketua Asrama sekarang dimiliki aku sekarang. (Kata-kata seorang penggila kuasa..heh) Aku juga secara konspirasinya telah dilantik menjadi Ketua Kumpulan (Troop Leader) bagi Pergerakan Pengakap SMKAKS kerana ramai yang tidak mahu MKA menjadi ketua, dan aku menjadi mangsa keadaan. Antara konspirator yang terlibat adalah Zahrina, Aziannabiha dan beberapa orang yang lain.

Maka dengan ini juga, setiap malam dorm aku tidak sunyi dengan pelajar-pelajar junior yang datang 'bertandang' sama ada untuk di'lauk'kan ataupun sekadar dilempang ataupun sekadar dirotan menggunakan hanger. Tidak pernah sunyi, pasti ada yang dikerahkan oleh Ahmad Hafidz ketua exco disiplin asrama yang baru yang sungguh kejam, zalim dan sadis. AKu masih ingat ketika dia yang pernah melaung dari depan dorm (betul-betul seperti Hitler ketika zaman kemuncak Nazi) memberi amaran kepada pelajar-pelajar junior yang sedang berhimpun di perkarangan asrama; "Mula dari sekarang, aku isytiharkan bermulanya Zaman Gelap untuk korang!", dan muka mereka semua bertukar menjadi pucat lesi memikirkan masa depan mereka di SMKAKS. Ahmad Hafidz juga telah memecahkan rekod menempeleng 20 orang dalam satu barisan dalam masa hanya 10 saat, kerana dorm mereka tidak dimatikan lampu ketika keluar untuk solat maghrib. Itulah padahnya jika membazir.

Ada satu episod dimana ketika itu tiada siapa yang dapat dibelasah kerana masing-masing berjaya mengikuti peraturan yang telah ditetapkan. Maka dengan kebijaksanaan perisik kami, Yushafidi yang dikenali sebagai Penyiasat Remaja, telah dapat membongkar kesalahan-kesalahan tersembunyi seperti membawa walkman hanya dengan memanggil seorang suspek lalu menyoal siasatnya. Junior mana yang berani menyembunyikan rahsia kawannya sesetia Samwise Gamgee kepada Frodo jika dikelilingi oleh abang-abang senior yang ganas lagi rakus, ditengah-tengah malam, di dalam sebuah dorm yang gelap gelita? Jika salah jawapan, penampar mungkin melayang.

Lalu dapatlah ditangkap pesalah-pesalah itu dengan menggunakan kebijaksanaan Yushafidi. Maka sibuk lagi malam kami dengan aktiviti riadah iaitu bertinju mahupun bertomoi. Aku selalunya dah tidur nyenyak pada waktu puncak, dan aku mampu tidur lena disebalik bunyi-bunyi bising rengekan, dentuman dan bunyi-bunyian lain yang terhasil.

Yang paling mencuit hati ialah apabila melihat kepada mangsa-mangsa belasahan kami, yang sedaya upaya mereka menahan kesakitan, tetapi mampu juga mereka menahan air mata dari keluar, namun apabila terlalu ramai mangsa-mangsa yang tidak dapat kami 'attend' kami hantar dahulu mereka ke dorm sebelah di mana Dzulhamka, Haikal dan rakan-rakan yang kurang bersetuju dengan pemulihan melalui fizikal, memberikan mereka ini tazkirah dan ceramah umum dan mampu pula membuatkan mereka insaf lalu mengalirlah air mata keinsafan mereka, walaupun begitu, apabila tiba giliran mereka, pendekatan fizikal perlu diberikan juga kerana mahu berlaku adil kepada semua.

Maka dengan ini secara tak langsung, kami telah menguasai SMKAKS. Maka bermulalah episod aku sebagai pembesar yang korup. Seorang Timbalan Ketua Umum yang merokok, membuli dan menyalahguna kuasa.

1998


Tingkatan 5 Amal bersama cikgu Zuraidah. Bersama dua lagi pelajar baru Kashfi dan Nuralyani


Tahun terakhir aku berada di sini. Tahun genting bagi kami semua. SPM bakal tiba dan menentukan arah kami seterusnya. Tiada lagi masa untuk berbulan madu. Tetapi dalam pada masa yang sama, dalam tahun ini juga kami telah memegang tampuk pemerintahan secara mutlak tanpa ada gangguan dari sesiapa. Walaupun begitu terdapat satu pos yang tidak layak dipegang oleh kami iaitu Exco Agama dan Musolla, kerana sudah aku katakan dari bahagian satu dulu, kami adalah pendokong ideologi sekular dan tiada seorang pun yang mampu menggalas tanggungjawab itu.

Aku masih ingat ketika revolusi Pengguna di mana kami selaku pemerintah bersama-sama rakyat jelata menggembleng tenaga memulaukan kantin kerana menyediakan makanan yang kurang bermutu kepada kami semua. Nasi terlalu sedikit, sambal masam, lauk sedikit dan jika terlambat, pasti tiada makanan yang tinggal, lebih-lebih lagi buat kami pelajar 5 Amal yang selalu keluar lewat kerana Cikgu Yusof yang mengajar Fizik selalu sahaja melanggar batas masa yang disediakan. Dzulhamka sebagai Presiden membuat ucaptama gerakan revolusi ini dihadapan seluruh pelajar, dan kemudiannya diikuti dengan amaran keras dari Ahmad Hafidz; "Barangsiapa yang aku nampak pergi ke kantin selama seminggu ini, pasti akan menemui padahnya!". Berikutan itu, pengusaha kantin merungut kerana kadar kerugian yang dialaminya, kerana pelajar-pelajar yang menjayakan revolusi ini pergi ke koperasi untuk membeli makanan seperti roti, aiskrim juga makanan ringan sebagai pengalas perut. Maka pihak kantin telah menuding jari kepada pihak koperasi yang sangkanya adalah penyebab kerugiannya.

Koperasi ditutup, kerana tekanan dari pihak kantin. Maka hal ini telah kami bawa ke pihak atasan iaitu ke pengetahuan Pengetua dan Pentadbiran melalui setiausaha sulit kepada Pengetua iaitu Kamaruzzaman. Usaha kami nampaknya mula menampakkan hasilnya walaupun terdapat penentangan dari Cikgu Noorazman yang membangkitkan artikel perundangan sekolah yang mengatakan fasal piket, mogok dan tunjuk perasaan. Wak Jazuli juga memulakan kempen anti revolusinya dengan memberi syarahan mengenai kerugian dan rezeki-rezeki yang dibazirkan. Namun atas kecekalan kami menjayakan revolusi ini, AlhamduLILLAH, revolusi ini akhirnya berjaya menumbangkan semangat kapitalis pengusaha kantin yang mementingkan keuntungan dari kualiti barang jualannya. Maka dengan itu,pengusaha kantin yang baru telah mengambil alih dan perubahan yang besar telah berlaku, di mana selama ini ramai yang berpuasa kerana makanan di kantin yang langsung tidak membangkitkan selera, kini ramai yang membatalkan puasa sunat seawal jam 10 kerana tidak tahan godaan rakan-rakan yang menceritakan perihal ayam-ayam goreng yang masih berasap-asap di jual di kantin. Revolusi ini rupanya di dokong secara senyap oleh guu-guru sayap kiri, iaitu Cikgu Zul, Cikgu Ismail, Cikgu Musa dan Abg Arabai Penyelia Koperasi.

Foto ketika keluar 'outing' di Pekan Lama Kuala Selangor. Tempat ini kami jadikan port merokok dan mentelaah pelajaran. (cuba lihat foto ~ Ahmad Hafidz sedang memegang buku rujukan SPM sebagai bukti). Tempat ini kami namakan New York kerana terletak berhampiran gigi air.

Aku juga masih ingat ketika awal pagi, Cikgu Zul datang mengejutkan pelajar-pelajar. Beliau masuk ke dalam dorm dan aku pun terbangun apabila dengar suaranya dan bunyi rotan melibas daun pintu. Ketika dia sedang meronda di dalam dorm, aku yang sedang mamai terus sahaja menyarung sandal dan terus ke bilik air. Setelah habis bersuci dan mandi, aku pulang semula ke dorm dan melihat Cikgu Zul masih lagi berdiri di muka pintu. Dengan muka selamba aku menegur beliau. Tiba -tiba telinga aku dipulas.

"Adehh..kenapa cikgu?? Apa salah saya??".
"Selipar siapa kamu pakai tadi?".
"Mana saya tau cikgu, selalu saya main sarung je", dengan selamba badak aku menjawab.

Manalah aku hendak tahu yang selipar itu kepunyaannya. Memang dah jadi kebiasaan sandal atau selipar yang aku beli pasti akan hilang, maka kitarannya pasti akan berulang, dan orang lain pula akan menjadi mangsaku. Di mana sahaja pasti akan berlaku kecurian alas kaki, di musolla, di asrama dan dimana sahaja atau sesiapa sahaja boleh menjadi mangsa hatta penceramah jemputan yang saban minggu memberikan ceramah untuk mengisi slot kuliah maghrib juga tidak terkecuali.

Pada tahun ini juga, aku rasa mula rapat dengan Kacap, fasal sebelum ini dia ini 'kamceng' dengan senior-senior SG. Mula rapat mungkin kerana aku dan dia berkongsi sekotak rokok 'ufti' Dunhill 20 dan juga mungkin kerana selalu balik kampung bersama dalam bas LEN ataupun bas KSTK (Koperasi Serbaguna Tg Karang) dari Sekolah ke kampung masing-masing. Betapa riaknya kami menghisap rokok di dalam bas dengan berpakaian sekolah, dan merasa megah diri, otailah konon-kononnya! Selalunya kami bertiga, Labu, aku dan Kacap menuju ke arah yang sama, iaitu menuju ke arah Sabak Bernam.

Cerita fasal rokok ufti ini sebenarnya adalah salah satu pra-syarat yang diberikan kepada pelajar-pelajar junior yang mahu memperolehi 'lesen' untuk merokok. Sebelum ini, lesen diberikan hanya setelah pemohon-pemohon berjaya melepasi tahap penderaan fizikal yang dikenakan, tetapi selepas kami menemukan cara yang lebih berkesan untuk tidak menggalakkan lebih ramai junior menghisap rokok, maka cara ufti telah diperkenalkan. Konsepnya sama dengan pemberian ufti Kerajaan Kedah Lama kepada Siam satu masa dulu, cuma bentuk hantaran ufti itu yang berbeza. Uftinya adalah berbentuk sumbangan ikhlas daripada mereka yang ingin memperolehi lesen kepada kami, senior iaitu dengan menyumbangkan wang yang cukup untuk bekalan rokok kesemua pelajar-pelajar senior yang merokok. Hebat bukan idea tersebut? Semuanya mungkin tercetus kerana banyak sangat membaca buku teks Sejarah Melayu. Heheheh...

Pada tahun ini juga berlangsungnya Sukan Komanwel di Kuala Lumpur. Sebagai menyahut seruan kerajaan supaya berbudaya sukan, maka kami juga melangsungkan acara Sukan Komanwel Mini kami sendiri. Antara acaranya ialah tinju (antara Ghaffur dan Taufiq - kedua-duanya pelajar junior yang menjadi belaan kami, mereka juga adalah sukarelawan Sukan Komanwel Mini kami), acara Hoki 2 sebelah, Bowling Padang (lawn bowl) yang menggunakan permaidani buangan dari perpustakaan yang kami rompak dari sekolah, juga acara-acara lain yang aku sudah lupa.

Aku juga masih ingat ketika Ihsan dan Fauzi menjadi 'hantu' untuk mengacau pelajar puteri yang ketika itu rata-ratanya bangun awal, seawal jam 4 pagi untuk mencari punca air bagi menyucikan diri akibat krisis air yang melanda. Tetapi hantu ini bertukar dari seram kepada kelakar apabila di kejar oleh 2 ekor anjing. Lintang pukang mereka menyelamatkan diri. Pagi esoknya Ngazraini berkata kepada Ihsan "Hantu pun lari kena kejar anjing ye San?", tersipu-sipu si Ihsan kerana rahsia identiti hantunya telah terbongkar.

Pada tahun ini, aku juga memegang tanggungjawab dalam penghasilan Majalah Sekolah - Al-Munawwarah sebagai perunding grafik bersama Rasyid, Noorul Ain dan Ernie. Akhirnya selepas beberapa idea kami ditolak oleh guru penasihat al-Munawwarah, CIkgu Zaleha Ibos, muka depan yang kami hasilkan berjaya diterima untuk dicetak.

Foto bersama Ustazah Rohana yang berkunjung ke sekolah ketika kami sedang sibuk mengulangkaji untuk SPM.

Kenangan paling indah juga selalu dirasakan bila tibanya waktu riadah selepas waktu asar. Selalunya kami akan beriadah di padang hak milik istimewa kami adalah padang yang sederhana luasnya yang terletak berhampiran asrama puteri, terletak diantara 2 gelanggang, iaitu gelanggang sepak takraw dan gelanggang bola keranjang. Banyak peristiwa pahit manis berlaku di sini. Padang ini telah kami rasmikan sejak dari tahun 1996 lagi. Sebelum ini, padang tersebut adalah kawasan belukar dan di hanya ditumbuhi lalang sahaja.

Aku masih ingat juga jika sesiapa ketinggalan dari mengikuti rakan-rakan yang bergerak secara berkumpulan ke sana, dan hanya anda berseorangan menuju ke padang tersebut, pasti anda akan merasakan seolah-olah terdapat beribu-ribu kupu-kupu berterbangan di dalam perut anda, dan anda akan merasakan seolah-olah kaki anda tidak menjejaki tanah, seperti berjalan diawang-awangan kerana anda akan melalui blok asrama puteri yang selalunya pelajar-pelajar puteri yang tidak turun beriadah akan bersantai di perkarangan asrama, dan ada juga yang bersidai di sepanjang koridor, dan ketika melintasinyalah anda akan serta merta merasakan bahawa seluruh pelajar puteri yang berada di situ memandang ke arah anda, dan jikalau anda mempunyai sakit kronik seperti darah tinggi atau lemah jantung, pasti anda akan serta merta jatuh pengsan di situ! Begitu jugalah perasaannya jika terlambat masuk kedalam musolla, lebih-lebih lagi ketika Kuliah Maghrib, di mana tirai yang memisahkan jemaah wanita dan lelaki di buka. Jikalau anda seorang yang gagah berani, maka anda akan melepasi pintu masuk musolla dan berjalan dengan tenteram hinggalah ke hujung satu lagi, jikalau tidak, duduklah melepak di luar musolla, ataupun duduk di kawasan berhampiran pintu masuk.

Tentang perihal padang ini juga membawa kenangan aku menjadi seorang aktivis hak milik padang yang begitu lantang menyuarakan ketidakpuasan hati seperti kelantangan Cuepacs menuntut kenaikan gaji bagi kakitangan awam, begitu jugalah aku. Malangnya, aku telah terlepas cakap dan berlaku kurang ajar kepada Cikgu Syamsinar yang ketika itu mendepani kami bagi pasukan bola jaringnya membuat latihan, dan aku di tempeleng oleh beliau. Aku langsung terkedu dan terduduk di situ! Tak sangka yang beliau akan bertindak sebegitu.

Kami bermain bolasepak di sini, dan selalunya aku akan menjadi penjaga gol yang selalu marah-marah dan emosional sekali hinggakan rakan-rakan lain menggelarkan aku Halim Napi, iaitu seorang Penjaga Gol Pasukan Kelantan yang sangat panas baran.


Asrama putera sekitar November. Minggu-minggu ulangkaji terakhir sebelum SPM. Melepaskan tekanan dengan menghubungi adik-adik junior yang telahpun pulang bercuti bagi merapatkan silaturrahim.


Foto terakhir sebelum melangkahkan kaki keluar dari SMKAKS sebagai seorang pelajar.

Dari kiri: Kamal, Fauzi, Kashfi, Muslim, Rasyid, Ihsan, Yazid, Dzulhamka, Izzee, Kamaruzzaman, Nizam, Megat, Haikal, aku, Yushafidi, Asnuri dan Ahmad Hafidz

SPM telahpun hampir ke tarikhnya. Pelajar-pelajar lain mula mengemas barang-barang untuk di bawa pulang. Ketika di malam terakhir, semu pelajar bersalam-salaman dan bermaaf-maafan. Aku tak dapat menanggung sebak dan air mata aku berguguran ketika menatap wajah-wajah mereka yang pernah aku buli, aku pukul dan berlaku zalim kepada mereka. Di hari terakhir aku lihat beberapa rakan yang berwajah sayu dan muram kerana perasaan sedih melihat seorang demi seorang pelajar pulang ke kampung halaman. Ketika ini kami menjadikan asrama seperti rumah kami sendiri, merokok di mana-mana, di Dewan Makan, di dalam dorm malah di kaki lima sekalipun. Kami ambil radio dari bilik gerakan dan mewartakannya sebagai hak ramai dan kami sentiasa pasang dengan lagu-lagu selain nasyid. Lagu popular pada masa ini ialah lagu Nur Nilam Sari dendangan Awie dan Search. Lagu ini menduduki Carta Era selama berpuluh-puluh minggu lalu kami angkat lagu ini sebagai lagu tema SPM 98, dan lagu itu masih kekal di sanubariku sehingga sekarang.

Diketika ini kami perbanyakkan bacaan Yasin dan doa-doa mudah-mudahan mendapat pertolongan Allah dan dicerahkan hati. Jangan terkejut jika orang-orang bukan ahli surau mula merapatkan diri ke Musolla bagi mendapatkan keberkatan.

Begitulah sedikit sebanyak memori yang aku boleh ungkapkan dengan kata-kata. Sesungguhnya aku tak pernah lupa walaupun sesaat didikan yang aku terima sepanjang 4 tahun setengah di SMKAKS yang membesarkan aku dengan penuh makna dan mematangkan aku menjadi seorang insan yang insya ALLAH berguna kepada masyarakat dan dunia.

19 comments:

nizam best said...

gamba last day kt depan musolla tu penuh mistik ar..mcm mane ko bole snap gambar toyol tu..kamera jenis ape yg ko pki..sape yg bela ek???? toji ke?

ciPuding_7 said...

"Aku juga masih ingat ketika Ihsan dan Fauzi menjadi 'hantu' untuk mengacau pelajar puteri yang ketika itu rata-ratanya bangun awal, seawal jam 4 pagi untuk mencari punca air bagi menyucikan diri akibat krisis air yang melanda.."

- oho.. ni ke hantu yg kacau aku g mandi kat skolah tu? huhuhu..

btw, comel la korang pada zaman skolah, tak mcm skrg.. ahahaha..

aranhellstorm said...

hahahahaahah...LOL.....

adeh sakit perut lg....asek gelak je la ari nih..

aku ingat nak story gak psl dier..tapi takpelah... nanti buang karen aku jer....

kamera yang amek ni ade infra red... sbb tu bleh capture gambo makhluk halus tu... hehehe

aranhellstorm said...

cipuding: wei..comel? kamon la... aku yg macur nih lu panggil comel...hehehhe

rlya said...

aku x leh tgk muka hubby aku masa kt 'new york' tuh..huh cam bdk x cukup zat..aku suka hubby aku skang nih..sehat je..yg si ajid ni nape nk wat aksi stunt kuar tingkap van?heheh..now i know nape dia di gelar camtu..ahaks..tp mana gamba dia pakai uniform tu yek??tu lg bessh..hehheehhe

rlya said...

apai:jaga2 la pai..ko lempang anak org..nnti kalo anak ko kene buli kt skolah,ko tau la tu "ke mana tumpah nye kuah kalo x dlm pinngan yg ko nk mkn.."heheh

ahmad razif yang rok said...

i’m starting to feel that there’s a similarity between our heyday stories and p ramlee’s movies –as the latter are being aired week in week out on tv, we will never get bored no matter how many times our stories are being told and repeated...as we get older, we will only find it more funnier...

those were the days peeps...

aranhellstorm said...

those were the days..those were the days.....

dR.nATe said...

Assalamualaikum wrth wbrkth

aku baru baca entry ni ran. memang ko ade bakat jadi penulis. mmg berbakat dari sekolah lagi :) aku pun tak sedar yg aku ni gile kuasa sampaila aku kena sound dengan bebudak ppuan kat matrik uia :P anyway its a good advice and it make me a better person in understanding people :) Kehidupan d SMKAKS memang kenangan terindah! ;)

aranhellstorm said...

Dzul: waalaikumussalam wrth wbrkth wmgfrh

heh..tu pun ade bnyk lg tertinggal, tercicir..takpelah.. nnti kot ada projek sempena 25 tahun SMKAKS ke, klu pjg umur, aku try wat satu memoriam... hehehe... biasala tu, masa tu budak baru nak naik..hehehhe..:)

ismihuahadafi said...

Assalamualaikum warahmatullah...

Terkejut aku bile aku wat random google search, terserempak dgn blog ko. heheh n bila aku baca ni, memang terkenang a few. Especially when ko mention pasal 20 orang satu dorm kene lempang... hahaha
aku la salah sorang dari anggota Dorm 64 tu (Dorm bebudk KKQuran). huhuh.. Hopefully korg sume doing well now. Bifadhlillah...

-Firdaus@Specky-

kak yani said...

ah...cerita macho ko lempang orang je ran..
cerita ko kena lempang takde?
hahahahahaha..
maybe in another post ya?

aranhellstorm said...

kak yani: hehehe...bukan nak berlagak, kena jentik pun tak penah kak, budak baik la katakan..

hehehhee

napis said...

'aku menungguli cabaran lari 800m dengan pingat perak (menewaskan Azizi x-SMAS) yang pernah mewakili sekolah dalam acara olahraga. Dalam pertandingan yang sama juga aku meraih gangsa dalam acara lari berganti-ganti 4 x 100m,'

p/s - iye ke Aran? mcm tak caya je ko ni boleh lari. cuba lari skrg tgk.. perut patut kat depan, ko tinggal kat blkg...hahahahaha

aranhellstorm said...

napis: hahaha...woi, kalu skg lagi la boleh, perut aku sampai dulu, dah tentu dapat emas...hahahha

syah said...

betol la kata jibam...we'll never get bored..no matter how many times our stories are being told and repeated...kekadang bleh timbul plak cite yg x penah kite tau selama ni..hihi..

Anonymous said...

gile jahat korang2 nih dulu, sebaek aku msk lps korang2 sume da kua...
hmm....xtkot ke klau mende2 tu jadik kt anak2 korang nnti??...

Anonymous said...

- lagu KRU digunakan oleh ust kashpi utk kejut budak solat subuh
- gencatan eletrik arus rendah dikenakan keatas pelajar yg gagal ujian Kemahiran Hidup oleh cikgu Zul
- aktivis memakai tshirt secara terbalik

aranhellstorm said...

aku igt renjatan tu je. ust kaspi nyanyi kru? damn tak pnh dgr siot haha

StatCounter