Saturday, September 22, 2007

Semalam tak Sahur...

Orang rumah kejut, tengok jam, dah jam 6.30 pagi. Alamak, terlepas waktu sahur! Aku baring lagi sambil fikir, "Hari ni puasa aku mesti jadi macam Rafique macam dalam Diari Ramadhan Rafique di TV3 tu..."

Hari itu sebenarnya aku kena turun ke tapak di Kuala Selangor. Ambil data dan maklumat untuk kerja penggantian injap di sana. Paginya suasana memang tidak mencabar puasa aku kerana redup dan mendung. Bila masuk sahaja jam 11, matahari pun terik membakar, dan perut aku mencucuk-cucuk tajam. Pekerja Indon aku pula, selamba menibai roti dan meneguk air kosong yang kelihatan seperti jus laici ais di mata aku.

Selepas Jumaat, aku tidur sebentar di dalam kereta, kerana kerja-kerja pembersihan lurang (valve chamber) belum lagi selesai. Jam 3 makin teruk pula sakit perut yang aku alami. Jam 4, pekerja Indon dan supervisornya yang berbangsa Cina minum petang dengan kuih-muih yang dibeli dari Pasar Ramadhan yang berhampiran. Kecur air liur melihat air cincau dan kuih lopes yang mereka makan. Aku masuk dalam kereta layan radio kuat-kuat.

Jam 6.30 petang aku pulang dan terus ke pejabat menghantar pekerja-pekerja aku ke sana, dan tepat waktu berbuka aku sampai di sana. Berbuka dengan setin air Nescafe Mocha dan Muffin Coklat Gardenia. Kemudian balik ke rumah cepat-cepat, makan juadah berbuka yang orang rumah aku beli dari Pasar Ramadhan Sungai Sekamat Kajang. Selamat puasa aku!

Jam 9.00 malam tepat aku berada di Darul Ehsan Medical Centre menziarahi sahabat, Ihsan Syahid yang diserang Hepatitis A. Habis kuning bola mata dan badannya. Teman-teman yang lain, Kacap, C-pot, Yan Tasar dan isteri, Dzulhamka dan Razif juga berada di sana. Kepada sesiapa yang ingin menziarahi silalah datang ke Wad 417 Darul Ehsan Medical Centre Seksyen 9 Shah Alam sebelum jam 10 malam.

Kemudian aku dan isteri, Razif, Cpot dan Dzulhamka ke Restoran Hakim untuk minum-minum teh di malam hari sambil berborak-borak sehingga jam 12 malam. Tak sedar masa berlalu. Aku minta seekor kucing pada Hamka, kalau-kalau ada yang lawa-lawa di pusat Veterinar UPM, itu pun orang rumah aku merengek-rengek minta bela seekor.

Tak cukup ke Garfield seekor ni??

No comments:

StatCounter