Thursday, November 22, 2007

Rangkuman hari ini

Hari ini satu hari suntuk aku di luar sejak aku meninggalkan pejabat jam 10.30 pagi tadi. Banyak urusan harus aku selesaikan semuanya hari ini. Jam 11.30 aku singgah di ibu pejabat SYABAS untuk mengambil dokumen kontrak bagi projek yang sedang berjalan. Dokumen tersebut harus aku 'stamping' sebagai syarat sah perjanjian.

12.00 tengahhari aku lencongkan hala tuju aku ke Damansara Intan iaitu ke pejabat Setiausaha Syarikat untuk mengambil beberapa dokumen untuk urusan dengan PKK selepas ini.

12.45 tengahhari, selepas mengharungi kesesakan lalulintas di lebuhraya SPRINT akibat sekatan jalan raya oleh pihak Polis yang aku rasakan kurang sesuai dilaksanakan di waktu puncak, aku tiba di Kompleks Kerajaan Jalan Duta untuk membuat document stamping di pejabat LHDN.

Urusan di sini buat hati aku jadi panas. Terbakar. Marah.

Kalau kau beritahu dari awal yang dokumen tu tak boleh guna kaedah stamping dakwat, tak payah aku terus menunggu lama di situ. Apa punya bahlol lah pegawai penaksir tu. Kalau cakap awal-awal dokumen tu tebal, guna kaedah tampal setem hasil kan senang, tak payah aku menunggu lama kemudian kena ceramah pula dengan akak kaunter bayaran yang bersuara nyaring itu.

Malu aku, sial!

Jam 2.00 aku tiba di Putrajaya. Ke pejabat Pusat Khidmat Kontraktor. Urusan pembaharuan lesen. Oleh kerana aku belum makan apa-apa lagi kecuali roti pagi tadi, aku pun makan tengahhari di kafeteria MeCD.

Sekarang sudah jam 3. Cepat sungguh masa berlalu. BHP 57** yang aku pandu terus meluncur laju dalam kelajuan 140 km/j di lebuhraya ELITE menuju ke Shah Alam supaya aku sempat membeli setem hasil dan membuat stamping di LHDN Plaza Perangsang pula.

Jam 3.30 aku sampai di perkarangan tempat letak kereta SACC. Pejabat Pos penuh pulak dah! Walaupun bilangan menunggu hanya 7 orang, lebih kurang 20 minit juga aku menunggu di situ. Lepas beli terus bergegas ke Tingkat 9 Plaza Perangsang. Pejabat LHDN.

Aik? Dah lengang?

Aku terus bertanya pada pegawai yang ada di situ.

"Dah habis waktu pejabat lah dik."

Ah, akak ni, jangan la bergurau. Penat dah aku berjalan dari Kompleks PKNS tadi ni. Peluh pun tak habis lagi.

"Tapi kalau adik dah ada setem hasil, adik pergi dekat kaunter 3 sana, boleh buat lagi."

Fuh, lega! Tak sia-sia aku datang ke sini. Selesai. Aku turun ke bawah. Depan lif, Cpot call.

Keluar sahaja dari pintu lif di tingkat bawah, Cpot ada terpacak di depan pintu. Kami lepak-lepak depan lobi. Borak-borak lebih kurang, aku minta diri.

Jam 4.15. Aku perlu ke SYABAS HQ untuk memulangkan dokumen kontrak yang telah aku stamp tadi. Jam 5.30 pejabat tutup. Dengan sepantas kilat aku menuju ke KL. Lepas sahaja Plaza Tol Batu 3, kenderaan sudah mula sesak. Aku yang berada di lorong kanan terpaksa membuat satu cantasan ke sebelah kiri menuju exit Subang Jaya. Lalu lebuhraya NPE lagi cepat, pantas, dan mahal. Pergi balik dah RM 6.40. Makan tengahhari aku pun tak semahal itu.

Jam 5.00 aku tiba di SYABAS. Letak kereta tepi jalan sambil berdoa agar tidak disaman, di clamp atau di tunda. Masuk parkir berbayar RM 5 beb. Tak berbaloi.

Jam 5.30 aku sudah berada ditengah-tengah kesesakan lalu lintas di sepanjang Lebuhraya Persekutuan.

Berapa banyak lebuhraya aku masuk daa.... Harus nama blog ini ditukar kepada Raja Lebuhraya, mungkin?

p.s : Semalam pergi stadium. Selangor main macam haram. Nasib baik seri. Terima kasih Amri.

p.p.s : Baru dapat senaskhah buku "The Unmaking Of Malaysia" dari Bert bersama sehelai baju t shirt kuning untuk kempen BERSIH. Dapat duit claim aku bayar aarr..bert?

1 comment:

ciPuding_7 said...

mintak t-shirt BERSIH satu..
yang free punye..

StatCounter