Thursday, June 14, 2007

Rencam

1.

Penjenamaan jadi kata nama. Pernah tak anda semua terfikir, kata nama tidak rasmi yang kita guna sehari-hari berasal dari mana? Macam Air Milo, tupperware, PC, Apple, Ray Ban, Shelltox, Ridsect, PS2, Astro dan berbagai-bagai lagi jenama yang telah kita ambil namanya dan terus kita jadikan rujukan kata nama kepadanya.

Sebagai contoh air milo, apakah perkataan yang sesuai jika jenama Milo tiada di pasaran? Ataupun serbuk koko itu dijual secara timbang kati di pasar-pasar, kedai-kedai runcit atau pasaraya sekalipun, sudah pasti kita tidak ada masalah untuk menyebut air koko atau air coklat dan malt sebagai merujuk kepada air milo tersebut.

Begitu juga benda yang selama ini kita panggil Tupperware. Walaupun bekas tersebut bukanlah berjenama Tupperware pun, tetapi kita panggil juga ia sebagai Tupperware. Rasanya tiada siapa yang menyebut bekas plastik berpenutup sebagai 'bekas plastik berpenutup'. Mungkin ramai bersetuju jika aku menganggap semua orang di Malaysia ini tidak asing lagi dengan sebuah benda yang dipanggil Tupperware atau Tapaware atau Tepuway mengikut loghat tempatan masing-masing. Cuba kita guna perkataan 'bekas plastik berpenutup', pasti kaum ibu, para isteri terkulat-kulat seketika apabila mendengar perkataan tersebut.

Aku saja mengetengahkan perkara yang mungkin ramai anggap remeh, tetapi itulah hakikat bahasa kita yang namanya juga kerap bertukar-tukar, sekerap kita menemukan perkataan-perkataan baru dalam hidup kita seharian. Tetapi apapun, cubalah gunakan bahasa dengan tatabahasa, ejaan dan struktur yang betul, kalau bukan kita sebagai rakyat Malaysia, siapa lagi yang boleh diharap untuk memartabatkannya?

2.

JPJ akan menguatkuasakan undang-undang berkenaan penggunaan lampu xenon pada kenderaan. Pengguna lampu tersebut akan di denda sehingga RM 200 bagi kesalahan mengguna lampu yang membahayakan pengguna jalanraya yang lain.

Aku sangat menyokong langkah ini. Seringkali aku meyumpah seranah pengguna-pengguna jalanraya yang menggunakan lampu tersebut akibat tahap kesilauannya yang tinggi dan mampu membutakan mata aku selama beberapa saat. Walaupun hanya untuk beberapa saat, tetapi akibat sesaat itulah jika kita hilang tumpuan di atas jalanraya, besar kemungkinan nyawa kita juga akan melayang.

Bukan bagus sangat pun guna lampu tersebut, cuma boleh riak dan sombong saja lah dengan pengguna yang lain kerana mampu menggunakan lampu yang mahal seperti itu. Mahal tapi tiada faedah, hendak buat apa?

3.

Jadual Liga Perdana Inggeris telahpun keluar. (Sungguh tidak patriotik aku ini! Liga Super Malaysia belum lagi habis, sudah sibuk tentang liga luar yang akan bermula bulan Ogos ini). Bukannya aku tak patriotik, cuma sebagai penonton aku berhak memilih antara yang berkualiti dengan yang tidak. Aku mahukan aksi yang benar-benar berkualiti, bukan aksi yang sambil lewa, sekadar melepaskan batuk di tangga atau aksi-aksi lemah lutut pemain tempatan kita sama ada dalam kancah liga dalam negara ataupun di pentas antarabangsa. Lihat sajalah aksinya di Piala Asia yang akan bermula 7 Julai ini, dan pasukan negara akan memulakan aksinya menentang China pada 10 Julai di Stadium Nasional Bukit Jalil. Jika kita gagal untuk melepasi peringkat kumpulan , aku cadangkan kita bubarkan sahajalah Liga Malaysia yang ada sekarang ini, wang jimat, hati pun tidak sakit.

Selangor pun entah ceruk mana terperosok dalam kedudukan liga. Piala Malaysia dan Piala FA sahajalah yang tinggal untuk menghabiskan sisa-sisa perlawanan musim ini dengan satu pencapaian, jikalau tidak, berputih mata sajalah gamaknya.

Sekali pandang kemelut yang melanda bola sepak tanahair, rasa malu ada, sakit hati pun ada. Tiada apa yang dapat menggembirakan hati aku jika membaca atau mendengar berita dan cerita mengenai arena bola sepak tanahair. Pemain tak dibayar gaji, KWSP tidak dicarum, Persatuan tiada dana, jadual diubah pada saat-saat akhir, pergaduhan, dan pelbagai lagi masalah luar padang yang sepatutnya tidak berlaku di dalam negara kita. Mana silapnya dan apa penyelesaiannya? Ini belum lagi kita kupas masalah teknikal, masalah kejurulatihan, masalah taktikal, dan masalah pemain itu sendiri dengan kata ringkasnya, masalah dalam padang, tentu sekali mengundang pertanyaan di benak fikiran setiap peminat bolasepak di negara ini, "Mampukah kita ke Piala Dunia?".

Aku sendiri tidak berani untuk bermimpi tentang itu!

4.

Badan aku berlengas. Aku mahu pergi mandi!

5 comments:

ciPuding_7 said...

ada lagi..

Maggi @ megi = mee segera,
Colgate = ubat gigi,
Glo = pencuci pinggan mangkuk (ni mak aku yg cakap),
Clorox = peluntur.

sekian, terima kasih..

aranhellstorm said...

saja tak mahu bubuh... biar kita buat sesi 'brainstorming' di sini..

hehehe...

ROSNIZAM said...

Ada lagi panadol..

mana ada orang pegi kedai tanya tokey kedai tu ada jual aspirin tak?? kalo taknak saje2 je kena tempeleng.hehe

aranhellstorm said...

hehehe..yeh..satu lgi contoh paling kena..

fathi aris omar said...

Marilah kita bersembang bersama tentang muzik, tentang Eropah.

Lawat http://patahbalek.blogspot.com/

StatCounter