Friday, July 20, 2007

FAM sepatutnya jadi parti politik

Ketika sarapan pagi tadi di restoran kegemaran aku sambil menikmati sekeping roti canai garing dan nescafe tarik, aku membelek akhbar Berita Harian sambil meneliti tajuk-tajuk berita sebelum membaca isinya. Seperti biasa, ruangan sukan harus disingkap terlebih dahulu, maka satu tajuk yang menarik minat aku sudah tentulah berkenaan FAM dan bolasepak Malaysia.

Aku cuba cari topik itu di Berita Harian Online tetapi tidak kedapatan. Tetapi isi kandungannya memang menyuarakan isu yang selama ini sudah lama kedengaran dan diperkatakan oleh peminat-peminat bolasepak tempatan sama ada di ruang sembang petang di warung-warung mahupun di dalam talian internet. Iaitu kemaruk manusia yang mengejar pangkat dan kedudukan.

Ketika Tengku Abdullah sudahpun melepas kan jawatannya dan Setiausaha Agungnya, Dr Ibrahim Saad yang juga diambang untuk melepaskan jawatannya, ramai peminat yang merasakan bahawa akan ada sedikit (kalau tidak banyak) perubahan dalam arena bolasepak kita selepas ini, tetapi apa yang ramai tidak nampak, adanya manusia-manusia yang telah memulakan kempen lobi melobi bagi mendapatkan jawatan tersebut dan ada juga yang mengarahkan pihak-pihak tertentu untuk mendapatkan sokongan media.

Orang-orang seperti ini adalah sebenarnya musuh dalam selimut, duri dalam daging, dan selayaknya dipanggil binatang sahaja. Monyet, babi, kera, anjing dan segala binatang yang ada di muka bumi!

Ketika bolasepak kita sedang tenat, rupa-rupanya ramai yang menumpukan perhatian mereka kepada kerusi-kerusi kosong yang bakal ditinggalkan dan bukannya ikhlas untuk mengangkat martabat bolasepak kita, bukan itu sahaja, orang-orang yang mengisinya sebelum ini juga sama seperti itu. Pandang pangkat, bukan kerja!

Bagi aku FAM sudah tidak relevan, ataupun FAM kena jalankan pembersihan secara total. Kita sudah muak disogok dengan isu-isu politik, sehingga isu jamban pun ada orang sanggup politikkan.

Sudah tiba masanya, orang-orang biasa, orang bisnes, peminat bola, fanatik bola yang bangun menentukan hala tuju bola sepak kita. Ternyata orang politik hanya tahu bercakap sahaja. Cakap-cakap dan cakap. Apa yang mereka buat untuk bola sepak kita? Tiada apa-apa pun.

Dalam pada masa yang sama, ada juga bekas-bekas pemain yang sedang mencipta nama di luar, nama-nama seperti Shebby Singh, ataupun yang terbaru Lim Tiong Kim yang menjadi pembantu jurulatih pasukan bawah 19 tahun Bayern Munich, adalah sesuatu perkara yang sedikit menggembirakan kita ditengah kegelapan (bukan lagi kemalapan) masa depan bola sepak kita.

Bekas pemain Melaka itu juga menyentuh tentang aspek infrastruktur dalam pembangunan bola sepak. Ternyata pembangunan kita adalah dalam keadaan statik, tak kemana-kemana, di kala negara lain bangkit dari masa silam yang malap, kita terus menerus bernostalgia dengan era Supermokh dan zaman kegemilangan silam.

Dan kalau kita berfikir lebih jauh kedalam, terdetik juga di hati ini, apa yang membuatkan Lim Tiong Kim berhijrah keluar, menimba ilmu dan mencurah bakti mendidik anak-anak Jerman atau pemain muda antarabangsa yang lain di Bayern Munich? Mungkin dah muak dengan karenah politik dalaman FAM yang hanya tamakkan kuasa, kedudukan dan nama.

FAM - Persatuan Bolasepak Malaysia, jangan betul-betul jadi Persatuan Kenasepak Malaysia sudahlah!


Tiket perlawanan. Cantik. Boleh jadi collector's item.


Bersama aktivis muda Shin dan Bert di perkarangan Stadium


Separuh masa pertama. Malaysia 0 - 1 Iran. Hah, biar betul!

p.s: Al Fatihah kepada semua 6 wira negara yang telah selamat dikebumikan. Semoga roh mereka ditempatkan dikalangan golongan yang mendapat keredhaan ALLAH S.W.T.

p.p.s: baca Berita Harian untuk berita lebih lanjut. Dalam Online aku tak jumpa...

p.p.s: aku dah jumpa artikel tu, BH baru letak kot. Baca disini.

No comments:

StatCounter