Friday, July 27, 2007

Letih lagi meletihkan

Hari ini baru dapat rehat di pejabat. Semalam ada lawatan tapak di Pekan dan Muadzam. 4.30 pagi lagi aku dah bergerak meninggalkan Puchong untuk ke Kuantan. Sebetulnya rancangan awal aku adalah untuk bertolak hari sebelumnya, dan sebenarnya aku sudah bertolak pun hari sebelumnya untuk ke Kuantan pada jam 6, akan tetapi kesesakan lalu lintas di MRR2 yang sangat luar biasa di mana aku masih berada sekitar Ampang pada jam 830 malam! Oleh kerana mengikutkan hati yang amarah, panas dan sakit aku berpatah balik ke rumah.

Semalam aku berlumba mengejar masa. Tak tahulah berapa banyak saman ekor yang akan aku terima kerana melanggar had laju yang ditetapkan. Tetapi sudah terpaksa. Aku perlu singgah di Kuantan dulu kerana membeli dokumen dan menguruskan beberapa perkara di Majlis Perbandaran Kuantan. Penghawa dingin kereta aku rosak, berpeluh-peluh aku dalam kereta. Huh, masa inilah kau nak rosak!

Kemudian bergerak ke Pekan untuk menyertai lawatan tapak yang pertama yang bermula jam 10.00 pagi, dan ketika itu aku masih berada 48 km dari Pekan dan jam pun sudah menunjukkan jarumnya ke jam 9.45 pagi. Mampukah aku sampai tepat pada waktunya? Aku tiba di Kompleks Pejabat Kerajaan Pekan pada jam 10.20 pagi hanya mendapati pejabat JBA Pekan telah pun berpindah ke tempat lain. Alangkah tertekannya jiwa ini. Kira-kira jam 10.40 pagi barulah aku sampai di tempat berkumpul, dan mendapati wakil-wakil kontraktor yang lain telah pun bersedia untuk bergerak ke tapak bina.

Selepas tamat sesi lawatan tapak, aku ke Kuantan sekali lagi. Ada urusan peribadi untuk aku selesaikan.

Selepas itu aku bergerak ke Muadzam Shah pula untuk satu sesi lawatan tapak yang dijadualkan pada jam 2.00 petang. NAsib baik cuaca tak berapa panas, diselang-seli dengan hujan, maka aku taklah seperti cacing kepanasan dalam kereta.

Kali ini sekali lagi aku menjadi seperti Luis Hamilton ataupun Alonso yang membawa jentera F1 membelah litar-litar lumba diseluruh dunia. Perjalanan sejauh hampir 80km aku lalui dalam masa hanya sejam, itupun terpaksa mengikut di belakang lori balak sejauh 10km kerana jalan berdouble line dan berbahaya.

Selepas lawatan, aku mencari workshop untuk aku membaiki air cond kereta yang kehabisan gas itu. Terbang Rm 70, walaupun begitu boleh di claim kembali. Heh

Jam 4.30 aku mula bertolak dari Muadzam untuk pulang. Malangnya sebelum sampai di Kuala Pilah, hujan lebat diiringi angin kencang menyambut aku setibanya di Batu Kikir. Aku paling risau lopak-lopak air yang dalam. Aku membawa kereta dengan berhati-hati, takut-takut terbabas dlam keadaan jalan yang licin dan jarak penglihatan yang amat teruk. Hujan lebat ini juga hanya berhenti setibanya aku di Seremban.

Aku selamat sampai di Puchong tepat jam 8.30 malam.


No comments:

StatCounter