Tuesday, July 3, 2007

Transformers ~ Mengimbau Zaman Kanak-Kanak




* Sila klik pada Tajuk untuk ke laman rasmi Transformers. Terima kasih

Malam tadi aku berpeluang menonton filem Transformers di Cheras. Sebenarnya secara tidak dirancang dan secara tak sengaja aku berpeluang menontonnya. Kebetulan, tak ramai orang di kaunter tiket ketika itu, dan kebetulan pula, gaji pun sudah masuk, dan sekali lagi secara kebetulan orang rumahku meminta aku untuk mengambilnya di situ kerana kebiasaannya aku mengambilnya di pejabatnya (setelah keretanya mengalami kerosakan) maka dapatlah aku tonton filem ini akhirnya.

Aku duduk di barisan ke empat dari depan. Bayangkanlah, jenuh juga untuk mendongakkan kepala sepanjang kurang lebih 2 jam durasi tayangan tersebut. Namun oleh kerana ingin melihat hero-heroku semasa zaman kanak-kanak, aku tabahkan jua.

Aku bukan hendak bercerita tentang filem tersebut, atau sinopsisnya, tetapi kaitan biokimia antara filem tersebut dengan diri aku yang membesar dengan legasi Transformers semenjak era 80 an lagi.

Namun, untuk melihat Bumblebee atau Optimus Prime yang asal dalam filem tersebut, tidaklah kesampaian hajat tersebut, namun modifikasi Micheal Bay dan krew-krewnya yang sebelum ini menolak untuk menghasilkan filem tersebut, memang memenuhi citarasa penonton sama ada dari kalangan fanatik Transformers ataupun sekadar penonton biasa.


Ketua Robot Baik - Autobots - Optimus Prime


Ada antara babak-babak dan wataknya membawa aku jauh ke zaman itu, dan kadang-kadang terasa sebak juga, bukan kerana sedih tetapi kagum bagaimana teknologi moden zaman ini dapat menghidupkan secara 'real' robot-robot tersebut, dan mendatangkan rasa takjub dengan ilmu-ilmu yang manusia miliki.

Apa pun, selepas ini mungkin akan aku tonton sekali lagi filem ini, kali ini aku akan membuat tempahan lebih awal!

p.s: tips kepada bakal penonton, sila tunggu betul-betul sehingga habis kredit para pelakon dan krew. Anda mungkin terlepas sesuatu.

No comments:

StatCounter