Sunday, July 8, 2007

Langkawi..Pulau Bulan Madu

Rabu lepas, aku dan isteri berlepas ke Langkawi dengan penerbangan Air Asia AK 6304, tepat jam 1215 selepas tertangguh selama 15 minit. Penerbangan agak lancar kerana cuaca yang amat baik, sekali sekala kecut perut juga setelah kapalterbang memasuki awan yang mempunyai poket-poket udara.

pemandangan dari angkasa

Kami selamat sampai di lapangan terbang Langkawi, tepat jam 1.15 setelah satu jam penerbangan. Sebuah kereta sewa telah sedia menunggu di tempat letak kereta lapangan tersebut, walaubagaimanapun, tuan punya kereta tersebut, tiada di sana. Dengan hanya berpandukan panggilan telefon, Abang Shah, towkey kereta sewa, menyatakan nombor plat pendaftaran kereta tersebut dan meminta kami mencarinya. Setelah berjalan dengan menyeret bagasi kesana kemari mencari kereta tersebut, kami berjaya mendapatkannya dengan kunci tersedia di slot nyalaannya (direct translation of ignition point..heh).

'Selamat Datang ke Langkawi'

Cuaca di sini amat panas sekali, dan menurut juruterbang yang membuat pengumuman di dalam penerbangan tadi, suhu di sini menjangkau 32 darjah celcius. Selepas itu kami terus bergerak menuju ke Tanjung Malai untuk mencari kedudukan penginapan kami iaitu Awana Porto Malai. Oleh kerana kami belum lagi makan tengahhari, kami singgah di sebuah restoran yang terletak di dalam kawasan Pantai Cenang. Setelah itu kami terus menuju ke Awana Porto Malai untuk melihat keadaan tempat tinggal kami sepanjang percutian ini. Selepas itu, oleh kerana Check-In ke hotel adalah pada pukul 3 petang, kami terus memandu menuju ke Pekan Kuah untuk meninjau keadaan di sana, di samping untuk recce rangkaian jalanraya di sana.

Kami terus ke mercu tanda Langkawi iaitu Dataran Lang, yang berhampiran dengan Jeti Kuah. Cuaca yang terlalu panas, menyebabkan aku terpaksa membeli topi dan sepasang kaca mata hitam bagi meminimakan kesan kepanasan yang membahang.

Kemudian, kami berpatah balik ke hotel kami, untuk mendaftar masuk, seterusnya berehat seketika sebelum bersedia untuk keluar pada petangnya, ke Pantai Cenang.

Petangnya, kami mengambil peluang untuk bersiar-siar di sepanjang Pantai Cenang yang dipenuhi pengunjung, tempatan dan luar negara. Kebanyakkan pelancong luar negara yang dapat dilihat pada masa ini adalah datang dari Timur Tengah, yang dapat dicam melalui busana mereka iaitu Jubah dan Purdah. Bangsa Kaukasian juga banyak dilihat di sini. Banyak aktiviti yang boleh disertai pengunjung disini seperti bermain jet ski, banana boat, para gliding ataupun sekadar mandi manda atau mencuci mata.

Menikmati keindahan senja di Pantai Cenang

Kemudian kami menikmati makan malam di salah sebuah restoran makanan laut yang terdapat di situ. Harga agak mahal jika dibandingkan dengan tempat-tempat lain seperti Restoran makanan laut di Muara Pelabuhan Kelang, Kuala Perlis mahupun di Jeram Kuala Selangor.

Setelah itu, aku terus mencari pusat-pusat rawatan spa yang banyak terdapat di sini. Akhirnya aku berjaya memperoleh harga yang berpatutan setelah tawar menawar untuk satu sesi 'full body massage' selama sejam. Aku sangat berpuas hati dengan servis yang diberikan, urutannya dapat melegakan sengal-sengal badan dan membetulkan kembali urat-urat sraf dan melancarkan kembali aliran darah dalam badanku. Sahaja untuk pengetahuan semua, tukang urutnya adalah seorang lelaki, dan bukannya wanita.

pemandangan malam di sekitar pusat spa berhampiran pantai Cenang

Keesokkan harinya, kami merancang untuk mengelilingi pulau ini dengan memandu dan melawat kawasan-kawasan tarikan pengunjung seperti Makam Mahsuri, Atma Alam Batik, Beras Terbakar, Telaga Tujuh, Kereta Kabel di Gunung Mat Cincang, Pantai Pasir Hitam dan membeli belah di sekitar pekan Kuah. Kedai-kedai seperti Haji Ismail Group dan Pasaraya Idaman Suri yang menjadi kegilaan pengunjung yang rambang mata melihat harga-harga barangan seperti pinggan mangkuk, kelengkapan dapur yang berjenama seperti Corningware dan Vision yang dijual dengan harga yang sangat murah. Begitu juga barangan makanan seperti Coklat yang memang sangat murah dan dapat juga merambangkan mata aku yang memang gila dengan Coklat ini.

Bergambar bersama di balkoni hotel

Di Atma Alam Batik

Air terjun di Telaga Tujuh

Di kaki Gunung Mat Cincang - Kereta Kabel

Pengunjung merasa pengalaman para-gliding

Pemandangan pagi dari balkoni menghadap laut Selat Melaka

Pada hari Jumaat, kami berlepas pulang kembali ke Kuala Lumpur, dan meninggalkan memori manis sepanjang tiga hari berada di sini. Kepulangan kami di LCCT disambut oleh saudara Shahrian (Yan Tasar) yang bermurah hati membantu kami dengan menumpangkan kami pulang ke rumah kami di Puchong.

p.s: Kepada Fernando Torres, selamat datang ke Liverpool Football Club. You'll Never Walk Alone!

kamus: recce ~ rec·ce Pronunciation: 're-kE' Function: noun Usage: often attributive Etymology: by shortening & alteration: RECONNAISSANCE

Etymology: French, literally, recognition, from Middle French reconoissance, from Old French reconoistre to recognize: a preliminary survey to gain information; especially : an exploratory military survey of enemy territory

sumber: Kamus Dalam Talian Merriam-Webster

Anonymous said...

"Sahaja untuk pengetahuan semua, tukang urutnya adalah seorang lelaki, dan bukannya wanita.."

suppose, it should be explain to ur wife. nothing to do with us.. hehe..

btw, cam bes je air terjun kat telaga tujuh tu. aku macam tak penah pi je kt situ.. tak leh jadi ni..

aranhellstorm said...

farah: saja untuk mengelakkan fitnah di kemudian hari.... ko taulah kan.. hehehe...

btw..lawa air terjunnya, cuma tak sempat nak mandi aje...