Monday, February 18, 2008

Met Uncle Hussin

Itu tajuk bukan merujuk kepada band indie yang sedang meningkat popular itu. Ini cerita betul-betul punya. Jumpa Pakcik Hussin, sebentar tadi, di LHDN Shah Alam, jadi dalam bahasa Inggerisnya, met uncle Hussin lah, ya tak?

Uncle Hussin ini bapa angkat aku. Bapa angkat dalam program Skim Anak Angkat Yayasan Pelajaran Mara. Aku terpilih mengikuti program ini semenjak aku darjah lima lagi, yakni tahun 1992. Selepas itu, lama juga tak berhubung sehinggalah tahun 1999, aku terpilih masuk ke ITM Shah Alam, aku ada juga menziarahi keluarga beliau di Shah Alam.

Kemudiannya, kali terakhir aku berjumpa dan menghubungi beliau dan keluarganya ialah pada tahun 2002. Masa itu, anak sulungnya, Kak Lin, melangsungkan perkahwinannya. Semenjak itu aku terputus hubungan, kerana selepas tamat pengajian aku ke Kuantan.

Tadi, ketika aku berjalan meninggalkan kaunter setem hasil, menuju ke arah lif, tiba-tiba satu susuk tubuh dengan raut muka yang aku kenal sangat gerangannya. Lalu, meet uncle Hussin, orang yang langsung tiada kaitan darah dengan aku, tetapi membantu aku menyara sedikit sebanyak perbelanjaan sekolah aku suatu masa dulu.

Cuma aku sahaja yang seakan-akan lupa jasa dan budi beliau, walaupun sebenarnya aku sangat-sangat menghargai dan tak akan pernah lupa akan keikhlasannya itu.

I am sorry Uncle Hussin. I owe you my life.

No comments:

StatCounter