Friday, February 22, 2008

Sketsa Kehidupan

Hari ini pagi-pagi sudah keluar, pergi ke Putrajaya, atas urusan dengan PKK. (PKK bukan sebuah parti ya?)

Sebelum itu, singgah sebentar di pejabat pos. Buat kiriman wang. Buat membayar pembaharuan lesen pendaftaran. Buat kami kontraktor kecil dapat mencari peluang-peluang kerja atau peluang-peluang menender walaupun mungkin kebanyakkan masa akan dihabiskan dengan menender dan hingga ke hujung, tiada projek yang dapat. Buat pihak-pihak yang mengagih-agihkan kekayaan negara dengan cara yang tidak adil, secara runding terus tanpa tender terbuka, ingat-ingatlah sikit orang di bawah.

Contoh memulakan ayat dengan perkataan 'buat' adalah seperti di atas. Hehehe...

Di pejabat pos. Di hadapan kaunter. Seorang pelanggan berbangsa Tionghua, klan mana aku tak tahu. Seorang pegawai pos pelatih berbangsa Melayu, tak tahu Jawa atau Banjarnya. Sedang menjalankan urusan bayaran bil pembentungan.

Pelanggan : Saya mahu bayar RM60 sekali untuk next punya bil

Pegawai Pos : Bil warna merah encik kena bayar ikut apa dia tulis.

Pelanggan : Saya mahu bayar sekali dengan next punya tak boleh ka?

Pegawai Pos : Sini tulis RM40, kena bayar RM 40 encik, tak boleh lain dari yang ditulis.

Pelanggan : Ok lah, empat puluh pun empat puluh lah.

Pegawai pos mengambil wang dari pelanggan lalu membuat urusan transaksi pembayaran melalui komputernya.

Pelanggan : Ini bangunan takda orang duduk woo... kena bayar jugak ka?

Pegawai Pos : (Ralit dengan butang-butang mana harus ditekan dan masih terpaku di depan monitor)

Pelanggan : Takda orang guna pun mau bayar juga ka?

Pegawai Pos : Eh, encik, ini bukan bil air la. Ini bil pembentungan.

Pelanggan : Saya tauu... tapi tak ada orang duduk situ, macam mana ada air mau pergi itu lubang..... itu pun mereka mau cas kita lagi jugak haa?

Aku, kakak pegawai pos depan aku dan pegawai pos pelatih tiba-tiba ketawa besar dengan pernyataan pelanggan itu.

Itulah, berak kat rumah atau pejabat pun kena bayar. Bayangkan bos-bos kita yang kedekut sama macam Haji Bakhil, sudah tentu pekerja-pekerja semua kena bayar apabila masuk tandas. Nasib baik bos aku tak macam tu, walaupun semua di pejabat tahu dia kedekut.

Pelanggan tadi sudah beredar. Urusannya sudah selesai. Datang pula dua orang yang bersuara lantang berborak dalam bahasa Inggeris di dalam pejabat pos dari mula mereka masuk, beratur dan sampai di belakang aku.

Lama juga aku di kaunter tadi. Buat 2 keping kiriman wang, memanglah lama. Not.

Berbalik kepada 2 orang pelanggan tadi, kedua-duanya memegang kad pengenalan masing-masing. Mereka ke kaunter sebelah, tempat pegawai pos pelatih itu bertugas. Kedua-duanya ingin memeriksa daftar pemilih. Kedua-duanya di arahkan ke kaunter tempat aku sedang berurusan.

Sekarang mereka di sebelah aku. Kakak pegawai pos di kaunter tempat aku berurusan bertanya perihal urusan mereka.

Kakak pegawai pos : Ya, encik?

Tiba-tiba.

Pegawai Pos Pelatih : Eh, tak boleh check sini encik. Kalu nak daftar saja boleh lah kat sini.

Kakak Pegawai Pos : Sini nak buat pendaftaran baru sahaja. Nak check pegi internet lah, pergi laman website dia...

Pelanggan : Where can we check? Do you know the address?

Lama kakak depan aku ni senyap.

Aku : www.spr.gov.my

Pelanggan : Ok, thanks.

Sama ada kakak tu tak tahu alamat website dia, ataupun tak faham bahasa Inggeris.

Dekat luar, masa aku berjalan ke kereta, ada dua orang sedang membuat persediaan untuk rakaman tv. Dekat kamera dia ada sticker RTM. Cepat-cepat aku lari masuk dalam kereta.

No comments:

StatCounter