Thursday, February 28, 2008

Persediaan Sebelum Mengundi

Tips-tips sebelum tibanya hari pengundian bagi pengundi-pengundi yang layak dan telah berdaftar dengan SPR.

1. Selain daripada membaca akhbar arus perdana yang bertukar seketika di musim pilihanraya ini menjadi lidah rasmi parti pemerintah, pengundi adalah dinasihatkan banyakkan medium bacaan alternatif seperti akhbar terbitan pembangkang seperti Siasah, Harakah, Era Baru dsb, membaca pendapat-pendapat rakyat melalui blog-blog, dan juga artikel-artikel mengenai politik yang boleh di dapati di majalah-majalah.

2. Mendengar ceramah-ceramah politik anjuran parti pembangkang, dengan ini bukan sahaja kita dapat menilai kepintaran berhujah dari bakal wakil-wakil rakyat, bahkan kita juga dapat mengambil input-input dan mendengar isu-isu yang diutarakan serta manifesto pihak yang sebelah lagi, setelah seharian mendengar iklan-iklan parti pemerintah di corong-corong radio, iklan di tv, di suratkhabar dan juga iklan percuma setiap kali warta berita ke udara.

3. Setelah melakukan kedua-kedua yang tersebut di atas, pengundi harus membuat kajian sendiri tentang isu-isu nasional yang dihadapi dan apakah pendirian anda tentang isu-isu tersebut. Membuat kajian sendiri bermaksud membuat ta'akulan terhadap apa-apa isu yang didengar, dibaca ataupun yang dialami sendiri supaya dapat menentukan sesuatu berita itu fakta atau auta. (Pinjam dari Hot FM)

4. Barangkali ramai yang sudah ada keputusan untuk mengundi pihak mana, dan mungkin ramai juga yang was-was untuk memilih yang mana satu pilihan yang tepat. Mungkin juga masih ramai lagi yang tak ambil port tentang Pilihanraya Umum barangkali mungkin tidak cool ataupun terlupa untuk mendaftar. Bagi yang was-was, fikirkan apakah anda selesa dan rasa ok saja dengan tugas yang telah dilaksanakan parti pemerintah sebelum ini? Fikirkan semasak-masaknya kerana satu undi itu adalah suara anda. Masa depan negara terletak di tangan anda.

5. Rajin-rajinkan diri anda berbincang dan berborak dengan rakan-rakan anda mengenai situasi politik negara, kerana ianya bukan sahaja dapat mengetahui senario politik terkini tanahair tetapi dapat bertukar-tukar pendapat serta idea tentang isu-isu yang di bawa dan diketengahkan oleh pihak-pihak yang bertanding.

Setelah melakukan kesemua di atas, anda seharusnya tahu apakah peranan anda sebagai rakyat Malaysia yang bertanggungjawab ke atas perencanaan dan perjalanan negara ini menuju masa depan yang lebih cerah.

Harus diingat juga, jangan terpedaya dengan sebarang taktik calon-calon yang menggunakan kaedah ugutan, politik wang, kekerasan dan sebarang bentuk intimidation yang lain, kerana anda berkuasa sepenuhnya terhadap pendirian dan undian anda. Gunakan hak anda ini sebaik-baiknya.

Ingat, jadilah pengundi BIJAK! (bukan pengguna saja harus BIJAK!)

No comments:

StatCounter